Illustration av R/V Svea, högupplösta bilder finns på SLUs bildbank, slu.se/bildbank.

Djupdykning i vetgirighet – liten Svea till Havets Hus

Tisdagen den 18:e februari kl 11:30 överlämnas en modell av forskningsfartyget R/V Svea till Havets hus. Möt de som arbetar ombord och var med när en modell av forskningsfartyget R/V Svea överlämnas till Havets Hus.

Sportlovslediga barn och andra nyfikna får veta mer om vad man gör på ett forskningsfartyg och också komma med förslag på vad man borde ta reda på.

På plats finns chefen för Sveriges lantbruksuniversitets (SLU) fartygsenhet, Lasse Thorell, Havets Hus VD Maria Jämting, forskare från SLU samt representanter från Lysekils kommun.

R/V Svea är särskilt anpassat för forskning och miljöövervakning i Östersjön och Västerhavet. Fartygets kärnverksamhet är ekosystemundersökningar med fokus på regelbunden övervakning av fiskbestånd och vattenkvalitet av SLU och SMHI. Dessutom används Svea för forskning om klimatförändringar, kartläggning och övervakning av marin biodiversitet, forskning om övergödning, mätningar av koldioxid och den försurning av haven som koldioxiden orsakar samt mätning av syre och utbredningen av syrefria och syrefattiga bottnar.

• R/V Svea är Sveriges första oceangående havsforskningsfartyg på 45 år. Hon är en nationell resurs som SLU har fått uppdrag att förvalta och som kommer att användas av flera svenska universitet och myndigheter för havsforskning och miljöövervakning. Genom Havets hus når vi ett stort antal besökare och kan visa vad Sverige gör för att öka kunskapen om havsmiljön och livet i havet. Att Havets hus ligger ett stenkast från SLU:s institution för akvatiska resurser och att Lysekil är Sveas hemmahamn gör också ett samarbete med Havets hus naturligt, menar Lars Thorell.
  • Havets Hus uppdrag är att berätta om livet i havet och genom att förmedla aktuell forskning kan vi öka intresset för allt fantastiskt som finns i havet. Att kunna visa upp en modell av R/V Svea gör det lättare att berätta om hur forskning om havet går till, och kanske kan vi inspirera nya blivande forskare att vara med och bidra. Vi ser med glädje fram emot att kunna både visa upp modellen och kommande filmer framöver, berättar Maria Jämting.