Äggen är svarta eftersom honan sprutar in bläck i äggen förmodligen för att de ska bli oaptitliga för hungriga djur i havet och svåra att se. Foto: Martin Stjernstedt, Havets Hus

Havets Hus hemligaste bläckfisk har lagt ägg

På Havets Hus finns det möjligheter för alla djur att gömma sig men få gör det så bra som kragsepian, den lilla 10-armade bläckfisken som kom till akvariet i början av året. Nu vet vi att det är en hona för hon har lagt upp till 15 små svartblåa ägg på klippväggen i det stora mjukbottenakvariet.

Även om den klassas som vanlig i Sverige så vet vi väldigt lite om Kragsepia, Rossia Sp. Det som är vanligt med den här gruppen av bläckfisk är att de är kortlivade och lever ofta inte mer än ett till två år, de dör ofta strax efter parningen och äggläggningen. Honan lägger ofta 30–40 ägg på hårda ytor, ofta i snäckskal. Äggen kläcks efter ca 050 - 100 dagar och de blir fullvuxen efter ca 8 månader, hur snabbt de utväxlas är beroende av temperaturen, de som lever i medelhavet utvecklas oftast snabbare än de som lever här i Sverige där vi har kalare vatten. Den jagar förmodligen mest kräftdjur och havsborstmaskar som lever på djupa lerbottnar och simmar helst inte i den fria vattenmassan utan stannar närmare botten.

På Havets Hus lever den i det stora unika lerakvariet som stod klart förra året. Där kan den gräva ner sig i leran. Den rör sig väldigt lite på dagen, men när belysningen släcks så blir den mer rörlig och letar efter byten den kan ta. Den får frysta räkor som placeras i akvariet strax innan det släcks. Med lite tur kan man se denna bläckfisk sitta nära glaset, förmodligen delvis nedgrävd. Äggen finns till vänster på klippan.