Havets mysterier på land - Havets Hus 2011

Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. Lär känna över 100 fascinerande djur och växter på Havets Hus i Lysekil, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla med anknytning till Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temahelger. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Årets utställning – HAVSMONSTER nu med SILLKUNG

I maj 2010 flöt en sillkung i land i Bovallstrand och hittades av Kurt Ove Eriksson. Han ringde Havets Hus och akvarietekniker Roger Jansson som blev eld och lågor över fyndet. Tack vare det unika fyndet och ett aktivt pressarbete spreds nyheten över världen. I utställningen finns ett axplock av artiklar från världens alla hörn. Kurt Ove invigde en fantastisk modell tillverkad av Bo Wessman i början av februari 2011. Modellen är en avgjutning av sillkungen som flöt iland, som sedan Bosse förtjänstfullt kompletterat och dekorerat.

Sillkung är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång! Den finns i alla oceaner men påträffas mycket sällan, bara några få gånger per år. De flesta har hittats i Mexico och Japan. Man tror att den lever från havets yta ned till ca 1000 meters djup.   Enligt nordisk folktro simmar den först i sillstimmet och förutspår riklig fångst, därav dess namn. Senast man såg en sillkung i svenska vatten var år 1879.

Havsmonsterutställningen

Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig, vad behövs väl mer för att skrönor och myter ska uppstå? Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen. Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn! Men gemensamt är att de flesta myter har ett uns av sanning i sig. Myten om kraken kommer nog från sjöfarare som stött på jättebläckfiskar ute till havs, medan de som mummlar om sirener nog har sett sjökor – de kallas till och med sirendjur! Myter om havsormar brukar förklaras med simmande tumlare. När de simmar i grupp blir det ett böljande mönster, inte helt olik hur en lång jätteorm skulle se ut om den simmade vid ytan. Men hur är det egentligen, finns det då havsmonster? Ja, havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden! Men de har sett olika ut från tid till annan. På Havets Hus får du under 2011 lära känna några verkliga och mytiska havsmonster, trovärdigt återgivna i modeller och bilder.

Havets Hus kalendarium 2011

v.6, 12/2, Invigning av utställningen Havsmonster nu med sillkung

v.7-8, 12/2-27/2  Sportlovsaktiviteter på Havets Hus

v.12 , 22/3  Världsvattendagen

v.16, 16-25/4  Påsklovsaktiviteter på Havets Hus  –   Kärlek under ytan!

v.20 Gullmarsgymnasiets marinbiologer  presenterar projektarbete

v.20 ,21-22/5 Tumlarens dag & Rödlistehelg

v.24-33 Sommarlovsaktiviteter

v.26-32  Sälsafari

v.27, 4-8/7 Västerhavsvecka i samarbete med Västra Götalandsregionen

v.27, 4/7 Hajsläpp, återinplantering av märkta småfläckiga rödhajar

v.26-30  Strandskola

v.29 & 31 Hav & Land sommarläger

v.38 24-25/9 Hummeraktiviteter

v.40-44 Höstaktiviteter på Havets Hus

v.52, 27-30/12  Jullovsöppet på Havets Hus

Reservation för ändringar

Öppettider 2011

12/2-12/6     kl 10-16, entrén stänger 15.30

13/6-21/8     kl 10-18, entrén stänger 17.30

2/8-6/11       kl 10-16, entrén stänger 15.30

27-30/12      kl 10-16, entrén stänger 15.30

Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet   Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.

Om akvariet

Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl.

Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl.

Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av rödlistade småfläckig rödhaj (pga kunskapsbrist) samt är med i ett forskningsprojekt kring återetablering av stationär torsk i fjordarna på västkusten.

På Havets Hus hemsida www.havetshus.se, finns årsredovisning att ladda ner under fliken dokument och protokoll.

Mer om Lysekil

Havets Hus ligger i Lysekil. Lysekils kommun är en kommun i Västra Götalands län i landskapet Bohuslän. Centralort är Lysekil. Kommunen består dels av Stångenäset och dels av Skaftö. Lysekil ligger längst ut på Stångenäset vid inloppet till Gullmarsfjorden och är sedan mitten av 1800-talet en populär badort. Numera också känd för Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra klippor. Förutom den viktiga turismen omfattas näringslivet av bland annat fiskindustri, marin forskning och petrokemisk industri. Läs mer om Lysekil på http://www.vastsverige.com/lysekil eller www.lysekil.se