Invigning av kaparutställning på Havets Hus

Invigning av kaparutställning på Havets Hus

Den 6 juni klockan 11:30 är det dags att inviga kaparutställningen på Havets Hus. Utställningen vänder sig till barn i mellanstadieåldern och det blir utrymme för bus och upptäckarlust.

Kaparutställningen är bygg utifrån barnens ögonhöjd och ger känslan av att gå ombord på skeppet Svarta Örnen som fått sitt namn av årskurs fyra på Gullmarsskolan. Utställningen innehåller flera interaktiva inslag där det mest spännande med stor sannolikhet kommer att vara att styra ut med skeppet till havs. Invigningen av utställningen sker på nationaldagen strax efter nationaldagsfirandet som börjar kl 11.00 utanför Havets Hus.

Medverkande

Vid invigningen medverkar Malin Husar, researcher, Malin Wallin, utställningssamordnare , Maria Jämting, VD Havets Hus, Cia Lantz, projektledare Business to Heritage/Lysekils kommun samt sångerskan Iréne Hansson. Kurre kapare som blev befriad av barnen under höstlovet har äntligen kommit hem tillbaka till Lysekil och kommer också att dyka upp under invigningen.

Historier om kapare samlade

I samband med invigningen av kaparutställningen lanseras broschyren ”Skagerraks kapare – med rätt att plundra”. Broschyren innehåller samlade kaparhistorier och berättar om både kända och okända kapare.

Det är kreatörer från Innovatum ACT i Trollhättan som ligger bakom broschyren.

Utställningen har gjorts möjlig genom samverkan inom projekt Business to Heritage, Lysekils kommun via Interreg/Gränslöst Samarbete. Projektpartners är Fredrikstad museum, Fredrikstad kommune, Havets Hus, Innovatum, Fyrbdals kommunalförbund och Lysekils kommun.

Illustration av Sara Andreasson