Långt höstlov på Havets Hus

Långt höstlov på Havets Hus

Norge inleder sitt höstlov i dagarna, sedan har danska barn sin ferie och om en månad är det dags för svenska barn. Därför pågår Havets Hus höstlovsaktiviteter från 29 september till 2 november. Med början på måndag kan barnen bland annat bli kapare för en dag och vara med och mata djuren.

Havets Hus är Sveriges artrikaste akvarium och ett av Bohusläns populäraste besöksmål. Många västerhavslevande arter återfinns i akvarierna som inkluderar både klapp- och tunnelakvarium. Åtta-armad och tio-armad bläckfisk är exempel på ovanliga arter som finns här. Utöver alla spännande djur pågår en utställning om Skarraks kapare som härjade utanför Bohuskusten på 1700-talet. Utställningen besöks av en kapare dagligen som bland annat ger barnen olika uppdrag för att visa att de också kan mönstra på skeppen.

Dagsprogram tom 2 november 2014

TidDagAktivitet
11.00DagligenBli kapare för en dag NYHET!
Visa att du kan bli en kapare genom att lösa olika uppdrag
12.45DagligenVisning av havets skatter
Känn på sjöstjärnor, krabbor och sjöborrar
14.00DagligenOmvänt fiske
Garanterat napp utan fångst
Tisdag & fredagDykare matar djuren i tunnelakvariet
15.00DagligenKapare hälsar på i akvariet NYHET!
Fråga kluriga frågor och få en kapartatuering

Aktiviteterna ingår i Lysekils kulturvecka som går av stapeln mellan den 4-11 oktober.