Nu är det dags för årets Västerhavsvecka i Lysekil och på Havets Hus!

Nu är det dags för årets Västerhavsvecka i Lysekil och på Havets Hus!

Under Västerhavsveckan mellan den 4 och 8 augusti sker många spännande aktiviteter på Havets Hus och andra ställen i Lysekil. Hajsläpp, nattvandringar i akvariet, visning av fiskebåt och exkursioner med forskningsfartyg är några exempel. Förutom alla arrangemang ute i kommunen kommer vi att finnas ombord på forskningsfartyget MS Skagerak vid Anderssons Kaj.

För sjätte året arrangeras Västerhavsveckan med hjälp av Västra Götalandsregionens miljönämnd. I år inträffar den mellan den 2-10 augusti.  Längs hela kusten, från Göteborg till Strömstad och i Lidköping vid Vänern, bjuds det på 100-tals roliga, spännande och intressanta upplevelser för stora och små. Alla med Västerhavets miljö i fokus. I Lysekil kommer de flesta aktiviteter hända mellan 4 och 8 augusti. Aktiviteterna i Lysekil arrangeras bland annat av Havets Hus i Lysekil AB, Göteborgs Universitets – Sven Lovén Center Kristineberg, Havsmiljöinstitutet och Länsstyrelsen i Västra Götaland

På måndag den 4 augusti kl 14.30 invigs Västerhavsveckan i Lysekil med traditionsenligt hajsläpp av småfläckig rödhaj utanför Havets Hus. Hajen är född och uppvuxen på Havets Hus och föräldrarna och småsyskonen får stanna kvar i anläggningen. Hajen är märkt för att man vid en eventuell återfångst ska kunna få reda på mer om hur de lever. Genom att sätta ut märkta hajar i det fria hoppas vi på Havets Hus kunna bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster.

Nedan finns exempel på aktiviteter som kommer att ske. Vissa aktiviteter är gratis och för andra tas en avgift ut. Information om alla aktiviteter och senaste nytt hittar ni på Västerhavsveckans hemsida www.vasterhavsveckan.se eller läs med om Havets Hus aktiviteter på www.havetshus.se.

Händelser i urval:

Visning av fiskebåten Sandö
Besök LL 253 Sandö som är en av Sveriges sista större träfiskebåtar.

Båttur med ROV
Följ med fartyget M/S Soten och se livet djupt under ytan direkt via en liten undervattensrobot som filmar djurlivet.

Hajsläpp!
I Lysekil inviger vi Västerhavsveckan med det numera traditionsenliga Hajsläppet! På Soten kan man se hajsläppet under ytan med hjälp av en undervattenskamera (ROV).

Öppet forskningsfartyg
Flera aktörer som arbetar med livet under ytan i Sveriges hav visar upp sig ombord på forskningsfartyget Skagerak vid Anderssons kaj. Där kommer det att ske massor av aktiviteter.

Nattvandring på Havets Hus
Vad gör djuren på nätterna?

Exkursion med forskningsfartyg
Häng med på exkursion ombord på forskningsfartyget Oscar von Sydow!

Krabbspötillverkning
Kom till oss så hjälper vi dig att tillverka ditt eget krabbfiskespö!

Krabbfisketävling
Under Västerhavsveckan i Lysekil kan du tävla i krabbfiske!

Klappakvarium i Västerhavsveckans tält
Passa på att klappa på några av havets invånare när du besöker Västerhavsveckans tält.

Temaguidning på Havets hus
Vi bjuder på olika teman varje dag som tar avstamp i något av våra akvarier.

Rita havets djur
Lär om djuren i Västerhavet på ett roligt och innovativt sätt

Öppna portar på Lovéncentret Kristineberg
Välkommen till öppet hus på en av världens äldsta marina forskningsstationer.

Sälsafari från Lysekil
Följ med fartyget M/S Soten ut i skärgården och titta på sälar och sjöfåglar.

Strandskola Minior i Lysekil
Under tre förmiddagar kan du som är mellan 7 och 12 år delta i vår strandskola.

Bakgrund
Västra Götalandsregionens miljönämnd arbetar för att skapa arbetstillfällen och samtidigt utveckla en god miljö och ett hållbart samhälle i Västra Götaland. Miljönämnden finansierar också till stor del Göteborgs Botaniska Trädgård och Västkuststiftelsen. Detsamma gäller den så kallade skärgårdsrenhållningen, det vill säga toaletter och soptunnor i naturhamnar på Bohuskusten. Mer information från Västra götalandsregionen:

www.havetshus.se  www.facebook.com/HavetsHus