Besökare vid akvariet med miljöer hämtade från Släggö, en havskatt simmar förbi.  Till höger ses akvariet med mjukbotten. Fotograf: Roger Jansson / Havets Hus
Besökare vid akvariet med miljöer hämtade från Släggö, en havskatt simmar förbi. Till höger ses akvariet med mjukbotten. Fotograf: Roger Jansson / Havets Hus

Nya akvarier på plats med inspiration från miljöer i Gullmarsfjorden

Nu står fyra stora akvarier klara i den djupa delen av Havets Hus. De har fyra olika miljöer från Gullmarsfjorden och Västerhavet. Med de nya akvarierna har saltvattenmängden i akvariet ökat med 60% sedan 2018, från 220 m3 till 355 m3.

Det första akvariet har mjukbotten. Det är den vanligaste miljön i havet men den ovanligaste i publika akvarier. Faktum är att vi inte känner till något annat akvarium som har ett stort akvarium med mjukbotten. Inspiration till miljön är hämtad från Bornö med sina branta klippväggar som ligger långt in i Gullmarsfjorden. Här i leran bor främst olika filtrerare såsom stora piprensare och cylinderrosor.

Nästa akvarium har klippvägg med sten och grusbotten. Inspirationen till denna miljö är hämtad från Släggö precis utanför Havets Hus. Här bor djuphavsfiskar och kräftdjur såsom havskatt, blåkäft och hummer.

Det tredje akvariet har rödaktig klippvägg och grusbotten. Inspiration kommer från rödberget vid Klubbans fältstation på Skaftö. Bland grottor och vrår bor här främst olika sorters kräftdjur. I detta akvarium kan det även bo bläckfiskar.

Det sista av de nya akvarierna är också det största. Det rymmer 37m3 och inspirationen är hämtad från Blåbergsholmen som ligger i mynningen till Gullmarsfjorden på Skaftösidan. Det är i huvudsak bergarten gneis som gett berget sin gråblå färg. Här bor en ny art för Havets Hus, storfläckig rödhaj. Denna haj kan bli uppåt 170 cm lång och är klassad som nära hotad på rödlistan. I detta akvarium kommer även benfiskar såsom torsk och sej att simma runt bland stenblock och sprickor.