Virvelkraken sköter om sina ägg. Foto Roger Jansson Havets Hus

Nya bläckfiskar lägger ägg på Havets Hus

Nya bläckfiskar lägger ägg på Havets Hus!

Just nu är det säsong för bläckfisk i våra vatten och på Havets Hus har vi just nu 2 olika sorters bläckfiskar på Havets Hus och båda arterna har nu lagt ägg, jättespännande.

Det är förmodligen inte alla som känner till att det finns bläckfiskar i våra svenska vatten då de oftast syns till på natten och på större djup, men faktum är att det finns hela 17 olika sorters bläckfiskar i våra vatten! De flesta är små, inte mycket större än några centimeter, medan ett fåtal såsom Jättebläckfisken (Architeuthis dux) kan bli uppemot 12m lång! På havets Hus har vi just nu 2 olika sorters bläckfiskar, Virvelkrake och Rundfenad sepia. Både Virvelkraken och den Rundfenade sepian har precis lagt ägg i akvariet och vi väntar med spänning på att dessa ska kläckas om ett antal månader.

Lite fakta om Bläckfiskarna

Virvelkrake (Eledone cirrhosa) är en av 3 åttaarmade bläckfiskar som finns i svenska vatten. Vår Virvelkrake här på Havets Hus är en hona och är nästan 50 cm lång, vilket är maxlängden för denna art. För snart en vecka sedan la hon ägg i akvariet som hon nu sitter och vaktar. Exakt när äggen kommer att kläckas vet vi inte ännu, men från studier på denna art vet vi att det kommer att ta minst 3 till 4 månader innan de kläcks.

Rundfenad sepia (Sepietta oweniana) Näst minst i släktet sepiolida och den vanligaste bläckfisken i våra vatten med en maxlängd på 8 cm. Detta är vårt senaste bläckfisk-tillskott i akvariet och även denna har lagt ägg, som vi spänt väntar på att kläckas. Exakt när dessa kommer att kläckas vet vi inte heller, men uppskattningsvis 4–6 månader.

Vad är en bläckfisk?

Bläckfiskar är en klass inom blötdjuren och är därför nära släkt med både musslor och snäckor. Bläckfiskar har funnits i över 500 miljoner år och idag finns det över 800 arter. Bläckfiskar är lite ”utomjordiska” med sina 8 till 10 armar, cirkelformade hjärna, höga intelligens och en förmåga att spruta ut bläck. De är dessutom mycket duktiga på att kamouflera sig och kan ofta skifta både färg och textur för att matcha omgivningen bättre. De använder även färg och textur för att kommunicera med artfränder men även för varningar till andra djur. Vissa bläckfiskar är även självlysande och har något som kallas bioluminiscens, även detta används troligtvis både för kamouflage och kommunikation. Utöver allt detta verkar många bläckfiskar vara exceptionellt intelligenta med imponerande spatial inlärning trots sin korta levnadstid på vanligtvis enbart 1 till 5 år.

Nyinsatt Bläckfiskguidning på Havets Hus under veckorna 47-48

Under veckorna 47 till 48 håller vi på bläckfiskguidning på Havets Hus varje dag kl 14:00 där ni får lära er mer om dessa fantastiska varelser och se dem på nära håll!