Arkivbild, knaggrockeunge på Havets Hus

Nya knaggrockeungar födda på Havets Hus

Sedan några år tillbaka arbetar Havets Hus med ett bevarandeprojekt för knaggrockor tillsammans med Världsnaturfonden WWF. Besökare i akvariet i somras fick vara med när många ägg togs om hand och nu börjar de kläckas. Förra veckan föddes den första och hittills har vi fått tio ungar men fler är på gång. Om några år kommer de att sättas ut i Gullmarsfjorden.

Enligt Rödlistan 2020 så klassas knaggrockan som Nära hotad (NT). Detta innebär en liten förbättring från tidigare år. Det är helt förbjudet att fånga och landa den i svenska vatten. Dess storlek gör att den lätt fastnar i trålfiskenäten och redan vid ett års ålder är den så stor att den kan fångas av misstag. Förutom trålfisket kan förändrade livsmiljöer eller brist på föda vara tänkbara orsaker till att knaggrockan är utsatt. Knaggrockan liksom de flesta andra rockor har svårt att återhämta sig då det tar lång tid för dem att bli könsmogna och reproduktionstakten är väldigt låg. På Havets Hus har vi flera stora knaggrockor som lägger befruktade ägg.

I januari 2016 föddes den första knaggrockan på Havets Hus och fler har det blivit sedan dess. Sommaren 2021 släpptes de första egenuppfödda knaggrockorna ut. Målet är att föda upp och släppa ut knaggrockor på samma sätt som vi gör med de småfläckiga rödhajarna och hittills ser det lovande ut. De små ungarna får växa till sig i skyddad miljö men deras föräldrar och äldre syskon finns ute i akvariet.