Nya sjuryggar på Havets Hus

För en vecka sedan flyttade två vackra förmodade sjuryggskillar in i läppfiskakvariet på Havets Hus. De skänktes av fyra elever från Gullmarsgymnasiet i Lysekil.

De har funnit sig väl tillrätta i akvariet. Hur de trivs går att avgöra genom att studera sjuryggarnas aptit.  Redan första dagen åt de fem räkor var vilket är ett gott betyg.

Sjuryggen (Cyclopterus lumpus) har ett mycket karakteristiskt utseende med sin ballongliknande kroppsform, namnet har den fått då den har ”sju ryggar”, försedda med taggiga knölar. Bukfenorna är ombildade till en rund sugskiva som sjuryggen använder sig av för att suga fast sig på klippor och stenar. Sugskivan är så stark att man kan lyfta en 10 kilos sten bara genom att lyfta fisken! Honan kallas kvabbso och blir störst (≈ 42 cm), medan hanen kallas stenbit och kan bli uppemot 35 cm lång.

Sjuryggen lever oftast ensam på steniga bottnar ner till omkring 150 meters djup. Arten var vanlig på den svenska västkusten men är idag upptagen på den svenska rödlistan under kategorin ”Nära hotad”. Sjurygg finns också i Östersjön och där ser läget lite mer stabilt ut för arten. Favoritfödan består av kräftdjur, maskar och småfisk.

Leken förekommer om våren på grunt vatten. Hanen får då en röd lekdräkt och vaktar äggen tills de kläcks efter ca två månader.

Sjuryggens rom är mycket populär och säljs som stenbitsrom i affären  - trots att den kommer från honan!

Sjuryggarna går att ses varje dag på Havets Hus, öppet 10-16.

Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet   Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.

Om akvariet

Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl.

Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl.

Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av småfläckig rödhaj i syfte att öka kunskapen om arten samt är med i ett forskningsprojekt kring återetablering av stationär torsk i fjordarna på västkusten.

På Havets Hus hemsida www.havetshus.se, finns årsredovisning att ladda ner under fliken dokument och protokoll.