Arkivbild: närbild på torsk inne i akvariet på Havets Hus

Påminnelse pressinbjudan - välkommen på unikt torsksläpp

Var: Holma småbåtshamn, Brastad, Lysekil.

När: Pressträff idag onsdag 8 november kl 13:00 i samband med pågående märkning och utsläpp av torsk.

Sedan 2018 har Havets Hus aktivt tagit in lokal småtorsk i olika omgångar för stödutfodring i våra akvarier. När de vuxit till sig så släpps de ut igen. Hittills har strax över 200 stycken hämtats in som fått växa till sig i akvariet. Nu är det dags att sätta ut ca 60 av dessa, märkta med sändare i samarbete med forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet SLU.

Torsken är en rovfisk som har en viktig reglerande roll i det marina ekosystemet. Utan stora fiskar så blir det för många småfiskar som i sin tur äter upp smådjur som håller rent på alger och ålgräs. Tyvärr så har vårt torskbestånd minskat kraftigt sedan 80-talet och allra mest har den kustnära torsken minskat. Arten bedöms som sårbar i rödlistan. I Östersjön, där majoriteten av den svenska torsken finns, så är fisken dessutom liten och mager. Trots många års begränsningar i fisket så har torsken inte återhämtat sig så ser myndigheterna att det är möjligt att även andra och aktiva åtgärder behövs för att få tillbaka torsken, i alla fall inom rimlig tid.

I nuläget är torskprojektet på Havets Hus ett kunskapsprojekt, men beroende på utfallet så kanske det kan skalas upp och på så vis bidra till att få tillbaka stor torsk i ekosystemet. Då det är många fiskar som ska sättas ut sker märkning och utsläpp parallellt under några dagar. I samband med pressträffen kommer vi att berätta mer om projektet och visa hur utsättningen går till.

Viktigt med anmälan eftersom datum kan justeras beroende av vädret. Detta kommer att meddelas några dagar innan i så fall.

För frågor och anmälan, kontakta:

Kontakt på Sveriges lantbruksuniversitet SLU

PROGRAM onsdag 8 november

13:00 Pressvisning utomhus och torsksläpp, kaffe och smörgås finns.

Plats: Holma småbåtshamn, Brastad, Lysekil.

• Helen Sköld, akvariechef på Havets Hus berättar mer om torskprojektet som pågår på Havets Hus och märkningen som pågår.
  • Forskare från SLU finns på plats och kommer att ha möjlighet att svara på frågor.

Länk till karta Holma småbåtshamn

Om Havets Hus och projektet

Havets Hus arbetar aktivt för att öka kunskapen om haven, havens arter och hur vi människor kan agera mer hållbart i vår vardag för att stötta miljön och haven. Över 60% av vattenvolymen inne i akvariet bebos av arter som sätts ut. Sedan 2018 arbetar Havets Hus med att hämta in små torsk som föds upp för att sedan sättas ut när de har bättre chanser att överleva. Projektet är i ett tidigt skede och metoder utvecklas för att finna bäst ålder för utsättning. Hittills har ett återfynd rapporterats.

Projektet stöds av Marie-Claire Cronstedts Stiftelse.

Läs mer på: www.havetshus.se/akvariet/bevarande