Arkivbild. Besökare lär sig mer om ätlig sjöborre vid Havets Hus klappakvarium.

Påsk på Havets Hus

Snart är det dags för påsklov och på Havets Hus pågår såväl äggjakt som en guidning om Havets Hus 25 år som marinpedagogiskt centrum och en av Bohusläns populäraste attraktioner. Havets Hus är också en del av Expedition Bohuslän som bjuder in till äventyr i påsk.

I Bohuslän finns det massor av spännande saker att uppleva. Mitt ibland salta stänk och mjuka granithällar kan du bekanta dig med utrotningshotade djur från hela världen, njuta av konst i världsklass, utforska livet i västerhavet, besöka ett kustsamhälle från 1800-talet och ta en resa tillbaka till bronsåldern. Och mycket mer. Expedition Bohuslän är en spännande rundresa i Bohuslän för alla åldrar. Särskilt om man gillar äventyr, kunskap och att lära sig nya saker. Bakom Expedition Bohuslän står Turistrådet Västsverige och besöksmålen Nordiska Akvarellmuseet, Strandverket Konsthall, Kosterhavets nationalpark, Havets Hus, Bohusläns Museum, Nordens Ark och Vitlycke museum. Tillsammans är vi Bohusläns populäraste och mest besökta turistmål och har årligen över en och en halv miljon besök.

2018 är det 25 år sedan Havets Hus öppnades vilket firas på olika sätt under året. Bland annat kommer 25 småfläckiga rödhajsungdomar att släppas ut i havet den 6:e augusti. Särskilt fokus kommer det under 2018 också vara på bläckfiskar och utställningen ”Bläckfisken – Havsmonster och superhjälte”. I påsk blir det äggfokus och en historisk återblick på Havets Hus 25 år.

Påskprogram
Dagsprogram mellan den 24 mars – 8 april 2018
Tid Dag Aktivitet
11.00 Dagligen Dagens överraskning
13:00 Dagligen Quiz – Vems är ägget?
14:00 Dagligen Hajguidning
15:00 Dagligen Havets Hus 25 år
Hela dagen: pysselbord och äggjakt i akvariet

Behovet av kunskap om havet ökar ständigt och de senaste årens fokus på havets betydelse manifesterades i FNs globala mål för hållbar utveckling som antogs 2017. Havets Hus arbetar ständigt med att bidra till kunskapsbildning om havet eftersom ett friskt hav är nödvändigt för vår överlevnad. Det finns många skäl men det mest basala är att mer än hälften av syret vi behöver kommer från havet, dvs vartannat andetag. Det kan vi inte klara oss utan. I akvariet finns en utställning om nedskräpningen av havet och på hemsidan finns mer information om vad man kan göra för att bidra till ett friskare hav.