Lägerbarn sommaren 2016, Strandskolan, Havets Hus i Lysekil

Pressinbjudan, var med när miljöminister Karolina Skog besöker Havets Hus

Miljöministern vill veta mer om hur Havets Hus arbetar med marin pedagogik, i akvariet och ute i naturen. I samband med besöket tittar hon även på hur Havets Hus och andra arbetar mot nedskräpningen av våra hav.

Havets Hus hälsar er härmed välkomna att vara med vid hela eller delar av programmet.

Datum: 2017-03-07

Tid: kl 9:45-11:30 varav presskonferensen börjar kl 11:15 i akvariet

Plats: Havets Hus i Lysekil AB, Strandvägen 9, Lysekil.

Besöket avslutas med att miljöministern får vara med när en klass från Lysekils kommun har en kort lektion i akvariet. Se nästa sida för detaljer. På plats finns förutom miljöministern med delegation, representanter från Havets Hus styrelse samt representanter från Lysekils kommun.

Bakgrund:

Havets Hus visar och lär ut om livet i västerhavet. I undervisning av barn och vuxna och i mötet med besökarna i akvariet använder vi oss av alla sinnen för att skapa nyfikenhet och bidra till en ökad kunskap om havet.

Anders Szczepanski, forskare och chef för Nationellt centrum för utomhuspedagogik vid Linköpings universitet och medlem i Havets Hus vetenskapliga inspirationsråd har bland annat skrivit: ”En omfattade internationell forskning kring lärande och undervisning visar idag på att det är bra att stimulera så många sinnen som möjligt och inte enbart se och höra. Får man också smaka, känna, lukta och beröra i en växelverkan och i ett sammanhang mellan teori och praktik så ökar både social- och kognitiv förmågan, man lär sig betydligt mer än om man enbart sitter still och läser i en bok”. Forskning visar också att lek i naturen före 11 års ålder skapar ett miljöengagemang.

Kunskapen är viktig eftersom Havets Hus utgår ifrån att det man känner till och förstår värdet av, är man också mån om att bevara. I akvariet samsas lättsamma upplevelser för hela familjen med allvarliga miljöutmaningar för framtiden. Allt som finns på Havets Hus finns också i havet utanför, i västerhavet. Det är det enda akvariet i världen som återinplanterar hajar och andra marina hotade arter står på tur.

Program 7 mars 2017

9:45 Plats: Konferensrummet på plan 2, Havets Hus

• Välkommen till Havets Hus, ordförande Eva-Lott Swahnberg.
  • Presentation av Havets Hus, VD Maria Jämting.
  • Presentation av verksamhetsutveckling i och med Havets Hus om och tillbyggnad, VD Maria Jämting / akvariechef Helen Sköld.
  • Presentation av Havets Hus utbildningsverksamhet, akvariechef Helen Sköld.
  • Kommunikation kring nedskräpning av haven, akvariechef Helen Sköld.
  • Vad gör det Maritima Lysekil? Anne Gunnäs, Lysekils kommun.

10:45 Plats: I akvariet, samlingssalen Blågyltan

Visning av hur en lektion går till. Medverkar gör en klass från Lysekils kommun.

11:15 Presskonferens i akvariet, samlingssalen Blågyltan

Lektionen avslutas med presskonferens och möjlighet att ställa frågor.

11:30 Programmet avslutas och miljöministern reser vidare