Tumlarens Dag 17 maj på Havets Hus i Lysekil

Tumlarens dag 17 maj!

För femte året i rad uppmärksammar vi på Havets Hus i Lysekil Tumlarens Dag den 17 maj. Det gör vi med en mängd aktiviteter såsom föreläsningar, filmvisningar och posterutställning. Det är FN-organisationen ASCOBANS som utsett den tredje söndagen i maj till den internationella tumlardagen för att uppmärksamma tumlarens utsatta situation. De arbetar med att skydda tumlare och andra småvalar i norra Europa.

Tumlaren är en av världen minsta tandvalar och den valart som är vanligast i svenska vatten. De ser ut som en liten delfin med ljus mage och tubbig nos och blir knappt en och en halv meter långa. De är skygga djur men om man har tur kan man få se deras trekantiga ryggfena komma upp ur havet en lugn dag när de kommer upp för att andas.

Fram till andra världskriget fanns det tumlare allmänt i både Skagerrak, Kattegatt och i Östersjön. Tyvärr har bestånden minskat kraftigt sedan dess, framför allt i Östersjön och den finns nu upptagen på den svenskan rödlistan där den klassas som sårbar. Man räknar med att det finns ca 9000 tumlare på västkusten men bara 150 kvar i Östersjön.

Det är dock stor osäkerhet bakom siffrorna på grund av att de är så skygga och svåra att se. Ett av de viktigaste syftena med Tumlarens dag på Havets Hus är därför att uppmärksamma allmänheten på att man ska rapportera in de tumlare man ser till Naturhistoriska riksmuseets hemsida: www.nrm.se. Rapporteringen ger dem viktig information om tumlarens utbredning och beteende i våra vatten. Det behövs för kunskapen om tumlarnas liv är fortfarande ofullständig.

Några av de största farorna för tumlarna är miljögifter och störningar från båttrafiken. Därför tar riksmuseerna i Stockholm och Göteborg också prover på döda tumlare, för att på så sätt få reda på mer om tumlarnas genetik, gifthalter med mera.

Länge har man också ansett att fiskeredskap är ett stort hot mot tumlare. De kan trassla in sig i nät och annat och drunkna. Men man vet inte hur stort problemet är. Därför har Fiskeriverket startat ett projekt för att få reda på hur många tumlare som egentligen blir bifångst. Detta för att man i framtiden, om det visar sig behövas, ska kunna utveckla tumlarsäkra redskap.

Under Tumlarens dag på Havets Hus kommer marinbiologen Maria Boström från Fiskeriverket att berätta mer hur de går till väga för att lära sig mer om tumlare och om hur arbetet med att kartlägga tumlare som bifångst går till. Bland annat är samarbetet med yrkesfiskarna en del av lösningen.

Så kom till oss på Havets Hus på Tumlarens dag så får du lära dig om vår minsta val, Tumlaren!

PROGRAM 17 maj 2009

11.00 Vad är en tumlare? Emma Nohrén, Havets Hus

11.30 Tumlare, ett klick bort? Maria Boström, Fiskeriverket

12.00 Drunknar tumlare? - Samarbete ger svar! Maria Boström, Fiskeriverket

14.00 Vad är en tumlare? Emma Nohrén, Havets Hus

14.30 Tumlare, ett klick bort? Maria Boström, Fiskeriverket

15.00 Drunknar tumlare? - Samarbete ger svar! Maria Boström, Fiskeriverket

Varje föreläsning tar ca en kvart

Dessutom under hela dagen: posterutställning, tumlarfilm, informationsbord, visning av hur en "ljudskrämma" fungerar mm.

Läs mer om Havets Hus på www.havetshus.se

Mer information, kontakta:

Emma Nohrén, marinbiolog på Havets Hus

0523-668164, emma.nohren@havetshus.se

För bilder, kontakta:

Roger Jansson, Havets Hus

0523-668162, roger.jansson@havetshus.se

För mer information om Havets Hus:

Michael Johansson, VD

För mer information om Fiskeriverkets projekt:

Maria Boström, marinbiolog, Fiskeriverket

076-804 28 48, maria.bostrom@fiskeriverket.se