Vad är det som händer i svenska vatten!

Vad är det som händer i svenska vatten!

Ännu en ny art i våra svenska vatten har hittats.

Den här gången gäller det en sjöpung som heter lädersjöpung Styela clava som var inrapporterat tre exemplar i juli-augusti i år som första fynd i våra vatten.

Havets Hus personal har nu kollat upp fyndplatsen igen och ett hundratal individer hittades i området Skalhamn Lysekil. Djuren växte rikligt under bryggorna på tampar och kedjor.

Lädersjöpungen hör vanligtvis till i nordvästra Stilla havet, från ytan ner till 25 meters djup. De kan bli upp till 13 cm och flera av de vi såg var så stora. Arten har sin lekperiod när vattnet är mellan 16 - 20 °C varmt, så alltså under sommaren. Det är en väldigt tålig art som visat sig överleva mellan -2 till 27 °C varmt vatten och i väldigt olika salthalter.

Kan då den här arten ställa till problem i svenska vatten? Det har visat sig att de här djuren kan tränga undan andra arter och ha med sig sjukdomar. Det finns studier som visar att lädersjöpungen minskar mångfalden av andra filtrerande arter i miljöer där den inte hör hemma, t.ex. musslor och andra typer av sjöpungar.

Nya arter som ökar snabbt ställer alltid till problem för den naturliga miljön som inte är anpassad efter den.

Denna sjöpung har spridit sig sedan början av 1900-talet med hjälp av båtar och blivit invasiv i flera länder i Amerika, Europa och Oceanien. De växer på hårda ytor som musslor, bryggor och båtar.

Med dagens båttransporter, ballastvatten och klimatförändringar så är det nog ofrånkomligt att vi kommer att få nya och kanske invasiva arter i våra vatten.

För oss människor kan det också orsaka problem, speciellt för ostron- och blåmussel-odlare. Dessa sjöpungar har nämligen visat sig älska att växa på mänskligt byggda miljöer, som båtar, bryggor och musselodlingar. Så de kan konkurrera ut blåmusslor och ostron från odlingar.

Så vad kan man göra åt problemet? Enklaste sättet att hantera invasiva arter i havet är att aldrig få hit dem!

Det betyder bättre hantering av ballastvatten i fartyg och bättre kontroll av importerade arter. Om arten väl kommit hit så gäller det att få bort den. För det krävs snabba beslut och information om var de är. Något var och en kan göra är att lära sig hur denna sjöpung ser ut och rapportera var de hittas. Detta kan alla göra och enklast är via Rappen https://rapportera.artfakta.se/eftersokta/rappen/taxa
Där kan man rapportera flera andra arter utan att ha ett konto på artportalen. Vill man rapportera denna sjöpung så måste man dock skapa en användare på artportalen (https://www.artportalen.se/) och sedan rapportera.

Annars kan personalen på Havets Hus rapportera in åt er, för det behöver vi datum, bild på djuret och plats.

På Havets Hus har vi nu den här arten för visning i slutna system för att ta bort spridningsrisken, för att visa och undervisa om invasiva arter i våra svenska vatten och dess påverkan på miljön.