Kärleksparet, från utställningen Ikoner som kommer till Helsingborg i september. Foto Emma Svensson.

Fotoutställningen Ikoner av Glada Hudik-teatern kommer till Helsingborg

Fotoutställningen ”Ikoner – en utställning om att få finnas” kommer till Helsingborg i september. Ikoner är ett samarbete mellan Fotografiska Museet och Glada Hudik-teatern. Utställningen belyser vikten av inkludering och mångfald i samhället genom att presentera porträtt av kända ikoner gestaltade av personer med Downs syndrom. Utställningen kan besökas på Sundstorget från den första september till den sista oktober och den officiella invigningen äger rum den 9 september.

Den tankeväckande fotoutställningen Ikoner är ett samarbete mellan Fotografiska Museet och Glada Hudik-teatern. Projektet drivs av Glada Hudik-teatern tillsammans med ICA Stiftelsen, med syfte att främja mångfald i samhället. Utställningen presenterar porträtt av kända ikoner och arketyper gestaltade av personer med Downs syndrom. 21 modeller från olika delar av Sverige delar sina ambitioner och drömmar genom fotografierna, och förmedlar budskapet att oavsett vem du är, så har du rätten att finnas och ta plats i samhället.

Pär Johansson, verksamhetsledare på Glada Hudik-teatern ser utställningen som ett sätt att bryta normer.

- Ikoner bryter normer, normen av det vi förväntar oss av det normala. Det är därför utställningen blir intressant, unik och ständigt aktuell, säger Pär Johansson.

Utställningen är kostnadsfri och kommer vara placerad på Sundstorget i Helsingborg från den första september till och med den sista oktober. Den 9 september äger den officiella invigningen rum på Sundstorget klockan 13.00 där representanter från Glada Hudik-teatern berättar om utställningen. Det blir även dansuppvisning och livemusik.

Elin Ekesson, cityledare på HBG City, har tillsammans med Glada Hudik-teatern planerat invigningen av fotoutställningen. Hon är väldigt glad över att Helsingborg får vara värd till utställningen.

- Vi är otroligt glada över att välkomna Ikoner till Helsingborg. Denna utställning är ett fantastiskt exempel på hur konst och kreativitet kan användas för att sprida viktiga budskap om inkludering och acceptans. Vi hoppas många tar tillfället i akt och besöker den, säger Elin Ekesson.

Läs mer om utställningen och invigningen på hbgcity.se

Anuki Sturua
Project Manager på Glada Hudik-teatern