HBG Citys årsberättelse för 2023 sammanfattar ett händelserikt år för stadskärnan.

HBG City släpper årsberättelsen för 2023

Idag släpper HBG City sin årsberättelse för 2023. Ett händelserikt år som har präglats av lågkonjunktur och inflation, men som lett till ett fantastiskt engagemang från de som verkar i stadskärnan. Strategin för framtidens stadskärna har tagits fram, nya platsidentiteter har skapats och antalet nya etableringar har nästintill dubblats.

HBG City är ett bolag som ägs av Helsingborgs Cityförening, Helsingborgs stad samt Fastighetsägarna City. Bolagets uppdrag är att levandegöra city och arbeta med att skapa samverkansförutsättningar för de som verkar i staden eller har ett intresse av att vara med och bidra till ett mer levande och pulserande city. Idag släpps årsberättelsen för 2023 som sammanfattar ett år med lågkonjunktur, rekord i antalet medlemmar och ett högt antal nya etableringar.

Efter ett par år präglade av pandemi och restriktioner kan vi nu äntligen lägga ett pandemifritt år bakom oss och i stället börja skönja de beteendeförändringar och effekter som nu är det nya normala. Vi ser förändringar kring hemarbete och digital handel men även ett fortsatt sug efter umgänge, lokal handel samt lyxen av att äta ute. Omvärlden fortsätter att ha stor inverkan på oss och det är svårt att veta vilka förändringar som kommer att bestå. Det enda vi vet är att utvecklingen går fort och att förutsättningarna kan ändras snabbt. Vi måste därför ständigt utveckla vårt arbete för att anpassa oss efter förändringar vi står inför.

- Vi har under året tagit fram tre nya platsidentiteter och det har varit livliga diskussioner kring framtidens Kullagatan, Bruksgatan och Mäster Palms plats. Storslagna idéer har blandats med småskalighet och hur vi i det lilla kan skapa mysiga mötesplatser. Det har varit roligt att vara en del av de olika områdesträffarna och se det engagemang som finns runt våra olika stråk och platser, säger Hanna Candell, VD på HBG City.

Under året har vi hittat nya former för samarbete i Fastighetsägarna City och det har varit givande diskussioner om hur vi kan växla upp. Arbetet med etableringar har tagit fart och vi nästintill dubblade antalet nyetableringar jämfört med 2022. Vi har fått stor spridning av nyheter gällande etableringar och med vind under vingarna ser vi fram emot nyöppningar såsom Clas Ohlson och Systembolaget under kommande år. Fastighetsägarna Söder har arbetat fram en handlingsplan för de södra delarna av stadskärnan och det finns ett stort driv att gemensamt skapa en mer attraktiv och trygg stadsdel. Det är inte bara Fastighetsägarna City som har utvecklats under året. Även Cityföreningen har växt rejält under 2023.

- Cityföreningen avslutar året med rekordmånga medlemmar och det finns ett enormt engagemang kring att vara med och bidra på olika sätt. I perioder har det varit utmanande att driva verksamhet i city medan det under andra perioder har varit välbesökt, säger Hanna Candell.

Hanna Candell
VD, HBG City