Helsingborg City presenterar idag sin nya visuella identitet och byter samtidigt namn till HBG City för att tydligare särskilja bolaget från platsen.

Helsingborg City får ny visuell identitet och blir HBG City

Helsingborg City uppdaterar sin visuella identitet och ändrar samtidigt namn till HBG City. Det nya utseendet är livfullt och färgglatt för att spegla stadskärnans glädje, liv, energi och mångfald, samtidigt som vikten av samverkan symboliseras i materialet. Identiteten är framtagen i samarbete med helsingborgsbyrån ACME Gruppen.

Under vintern har ett intensivt arbete pågått med framtagningen av Helsingborg Citys nya visuella identitet som nu kan presenteras. I samband med bytet ändrar man namn utåt från Helsingborg City till HBG City för att tydligare särskilja bolaget från platsen.

– De senaste åren har HBG City som organisation genomgått en förändringsresa. Vi har fler medlemmar än någonsin, vi blev Årets Stadskärna 2022 och vi har kraftsamlat kring arbetet med framtidens stadskärna. Därför kändes det rätt att se över vårt varumärke och vår visuella identitet så att de speglar vad HBG City är idag. Med namnändringen vill vi förtydliga och särskilja samverkansbolaget från den geografiska platsen Helsingborg city, säger Hanna Candell, VD för HBG City.

Logotypen som funnits med sedan 2018 och är väl inarbetad har fått små visuella förbättringar. Den orangea färg som använts genom åren och som är starkt förankrad hos mottagarna behålls. Till den adderas en färgpalett som är sammansatt för att spegla stadskärnans glädje, liv, energi och mångfald.

De nya grafiska elementen är baserade kring linjer, tre stycken för att vara exakt. 2010 bildade Helsingborgs Cityförening, Fastighetsägarna i city och Helsingborgs stad bolaget Helsingborg Citysamverkan AB (HBG City). Linjerna symboliserar hur tre parter gick samman och hittade gemensamma vägar framåt. De nya ikonerna är handritade och består av en kontinuerlig linje för att kommunicera känslan av en levande, bubblande och organisk stadskärna i ständig utveckling.

– Det känns väldigt roligt att få med en bit av bolagets historia tillsammans med samverkan som är grunden för allt vi gör, i kombination med vårt konstanta arbete för utveckling. Allt symboliseras på ett livfullt sätt i den nya visuella identiteten som samtidigt behåller igenkänningen av vårt varumärke som vi arbetat mycket med de senaste åren, säger Emma Salomonsson, marknadskoordinator och projektledare hos HBG City.

Bakom den nya visuella identiteten står helsingborgsbyrån ACME Gruppen som gjort uppdrag för HBG City tidigare och är väl insatta i arbetet med en levande stadskärna.

Det har varit en ära att vara med i processen att utveckla varumärket. Vi insåg under uppstarten att HBG Citys visuella kommunikationsmöjligheter måste få vara levande – precis som en stadskärna är. Därför krävdes en flexibel visuell identitet som inte låser användaren inom alltför strikta ramar. Samtidigt behövdes tydliga riktlinjer skapas för att respektera ett väl etablerat varumärke. Att vara en del av ett så här stort arbete är något extra för oss som byrå. Helhetsgrepp är trots allt det roligaste man kan få i vår bransch. Att ta fram något nytt, men samtidigt värna om historian var lite av utmaningen i projektet som samtidigt varit en givande, spännande och utvecklande process med ett stort ledord; samarbete, säger Marcus Östensson, VD för ACME Gruppen.

Den uppdaterade logotypen och visuella identiteten lanseras idag i HBG Citys digitala kanaler och implementeras successivt i fysiskt material. Nästa stora uppdatering blir en ny förbättrad hemsida som lanseras senare i år.

Emma Salomonsson
Marknadskoordinator och projektledare, HBG City