Helsingborg City är en av organisationerna som under tisdagen signerar Helsingborgsdeklarationen, logistiksektorns motsvarighet till Parisavtalet med sikte på att uppnå klimatneutralitet år 2030.

Helsingborg City signerar Helsingborgsdeklarationen

Helsingborg är en av Europas mest innovativa och klimatsmarta städer. När Helsingborgs stad nu tar initiativ till Helsingborgsdeklarationen står Helsingborg City som en av möjliggörarna i satsningen. Tillsammans med företrädare för logistikkedjan sätter man ramarna för sektorns gemensamma klimatarbete.

Helsingborg är utsedd till en av Europas mest innovativa och klimatsmarta städer och har Sveriges bästa logistikläge, enligt Intelligent Logistiks senaste ranking. Nu tar Helsingborgs stad nästa steg på resan mot målet att vara Europas mest hållbara och snabbrörliga logistiknav. En viktig del av logistikkedjan och framtidens stadskärna är citylogistiken. Därför är Helsingborg City en av organisationerna som under tisdagen signerar Helsingborgsdeklarationen, logistiksektorns motsvarighet till Parisavtalet med sikte på att uppnå klimatneutralitet år 2030.

– Det här är milstolpe för logistiksektorns hållbarhetsarbete. För första gången enas nu företrädare för hela kedjan om gemensamma mål och riktlinjer med sikte på att uppnå klimatneutralitet år 2030. Det är historiskt, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg och initiativtagare till Helsingborgsdeklarationen.

Tunga aktörer som från start ansluter sig till deklarationen är bland andra Scania, Volvo Truck Center, Postnord TPL, Schenker, Peab, Catena, Skanska, Johnson & Johnson, Helsingborgs hamn och Frigoscandia. Samtliga har en tydlig ambition att accelerera sin gröna omställning mot klimatneutralitet år 2030. För att nå dit krävs samverkan mellan olika branscher, sektorer och organisationer.

–  Med förändrade konsumtionsmönster och allt fler människor som äter och upplever i stadskärnan ökar behoven av leveranser.  Samtidigt vill vi skapa mysiga mötesplatser för människor där transporterna inte påverkar besöket. Vi ser därför ett tydligt behov av en fungerande logistik där stadskärnan blir en liten men betydande del av en större satsning, säger Hanna Candell, VD Helsingborg City.

Helsingborgsdeklarationen skrivs under idag, tisdag den 14 juni, klockan 17.10 på huvudscenen på H22 Arena vid Hamntorget i Helsingborg. Läs mer om arbetet med deklarationen, hur du som aktör kan ansluta dig samt ta del av den i sin helhet här.

Fakta: Helsingborgsdeklarationen
Helsingborgsdeklarationen är en överenskommelse som samlar hela logistikkedjan och som sätter ramarna för sektorns gemensamma klimatarbete. Alla som ansluter sig har ambitionen att accelerera sin gröna omställning mot klimatneutralitet 2030. Områdena som berörs av deklarationen är:

• Fossilfri energi
  • Smart, samlastad och effektiv logistik
  • Teknik och infrastruktur
  • Förpackningslogistik