Den nationella upplysningskampanjen Usla Ursäkter är en del av initiativet Krogar mot Knark. Kampanjen lyfter de negativa konsekvenserna av narkotikaanvändning. Bakom kampanjen står 37 av Helsingborg citys krogar.

Helsingborgs krogar tar avstånd från narkotikaanvändning i nationell kampanj

Idag lanseras den nationella upplysningskampanjen Usla Ursäkter, som är en del av initiativet Krogar mot Knark. Kampanjen lyfter de negativa konsekvenserna av narkotikaanvändning. Bakom kampanjen står 37 av Helsingborg citys krogar.

Krogar mot Knark är ett nationellt initiativ för att motverka narkotikaanvändning på krogar, som bygger på samverkan, utbildning och effektiv tillsyn. Idag lanseras kampanjen Usla Ursäkter som är en nationell upplysningskampanj och Helsingborg är en av elva städer som står som avsändare. Tidigare kampanjer har ofta fokuserat på att lyfta de negativa konsekvenserna av narkotikaanvändning för individen, medan Usla Ursäkter belyser de följder som drabbar andra och är svårare att ursäkta. Mord, finansiering av terrororganisationer, skövlad regnskog och barnarbete är en del av kampanjens budskap.

Bakom kampanjen står flera av Helsingborgs krogar. AMA Nikkei Restaurant, At Mollberg, Bara Vara, Bishops Arms Marina Plaza, Bishops Arms Mollberg, Bistro V, Brasseriet, Bruket Kaffebar, Bollbrolyckan, Clarion Grand Hotel, Clarion Hotel Sea U, Club Sirocco, Restaurang Edelweiss, Elite Hotel Marina Plaza, Elite Hotel Mollberg, Hamnkrogen, HEAT, Kappa Bar, Kitchen & Table, KOL & Cocktails, Le Cardinal, Madame Moustache, Marina Bar & Bistro, O’Learys, Paolo’s, Restaurang Oasen, Scandic Oceanhamnen, Scandic Helsingborg Nord, Sillen & Makrillen, Telegrafen, The Headless Swan, The Tivoli, The Vault Hotel, Utposten, V Hotel, Vinpublik och Yoko.

- Precis som i samhället i övrigt har missbruk av droger på senare tid blivit allt vanligare på restauranger och vi vill visa att vi tar avstånd från detta. Ju fler vi är som visar vår ståndpunkt och vidtar åtgärder, desto svårare blir det att använda narkotika på våra krogar i Helsingborg, säger Michael Fogelqvist, ägare av KOL & Cocktails och Yoko.

Helsingborg citys krogar samverkar för att skapa en tryggare krogmiljö och minska förekomsten och användningen av narkotika på krogen. Medverkan i kampanjen är ett steg i initiativet Krogar mot Knark, som även innefattar utbildningsinsatser för krogpersonal. Utbildningen syftar till att ge deltagarna kunskap om hur narkotikapåverkade personer agerar samt hur personal bör agera i olika situationer.

- Under många år har vi haft ett stort fokus på en trygg stadskärna på kvällar och nätter. Vi har gjort nattvandringar och tagit fram handlingsplaner för vad som behöver förändras och arbetas med för att öka bland annat trygghetsupplevelsen under dygnets mörka timmar. Tillsammans med krogar samverkar vi kring praktiska frågor och verkar även för att utöka samarbetet mellan krog och myndighet. Under våren dök det nationella initiativet Krogar mot Knark upp som ett gott exempel och vi har därefter påbörjat en modell som ska passa oss i Helsingborg, säger Hanna Candell, VD på HBG City.

VD, HBG City

Michael Fogelqvist