Den 4 juli är det premiär för Chill på Mäster Palm, ett nytt sommarevent på Söder. Under sex tisdagar i rad kommer det bjudas på livemusik, dans, tävlingar och somriga menyer på krogarna runt torget.

Premiär för HBG Citys nya sommarevent Chill på Mäster Palm

Mäster Palms plats har under en period påverkats i samband med bygget av SöDER gallerian och Söders Höjder. Under våren blev torget fritt från byggställningar och lagom till sommaren kunde krogarna runt torget öppna upp sina uteserveringar. Efter en tid av begränsat utrymme på Mäster Palms plats vill man nu aktivera torget och lyfta verksamheterna som är belägna där.

Under sex tisdagar i rad med start den 4e juli fylls torget med tropiska palmer och livemusik från lokala trubadurer. Varje tisdag kommer man kunna tävla om vinster från verksamheterna som medverkar i eventet, bland annat hotellfrukost på Comfort Hotel och en avsmakningsmeny på den nyöppnade spanska restaurangen Vibliotek. Under en av tisdagarna kan man även prova på salsa och batchata på torget. Initiativet till eventet kommer från fastighetsägaren Jefast, som äger flera av fastigheterna runt torget, inklusive SöDER gallerian.

- För att skapa ännu bättre förutsättningar för våra hyresgäster kring Mäster Palms plats vill vi aktivera torget på ett sätt som lockar besökare till verksamheterna, samtidigt som det levandegör platsen och skapar värde för besökaren, säger Isabel Gölles, Konsult Kommersiell Centrumledning på SöDER gallerian.

I dialog med verksamheterna runt torget har HBG City tillsammans med Jefast drivit projektet. Jan Badosa, ägare av restaurangen Vibliotek, ser stor potential för Mäster Palms plats som eventtorg och ser fram emot premiären av Chill på Mäster Palm.

- Mäster Palms plats är ett utmärkt torg för event. Det finns utrymme för att organisera roliga aktiviteter och det är sol på torget nästan hela dagen. Chill på Mäster Palm är ett perfekt event att träffas och umgås på efter en sommardag på stranden. Os esperamos a todos, säger Jan Badosa, ägare av Vibliotek.

HBG City arbetar kontinuerligt med att aktivera Söder. I maj arrangerades Söderdagen för andra året i rad, som har blivit ett väldigt uppskattat evenemang av såväl besökare som invånare och arrangörer. Eftersom Söderdagen endast är en dag om året vill man nu satsa på ett evenemang som sträcker sig under en längre period. Imre Svanberg, som jobbar som Cityledare Söder på HBG City, har tillsammans med Jefast drivit projektet.

- Vi jobbar kontinuerligt med att locka besökare till Söder genom att visa upp allt som stadsdelen har att erbjuda. Söderdagen är ett exempel och nu vill vi testa att göra ett event som sträcker sig över en längre period. Tack varje ett nära samarbete med Jefast och verksamheterna runt Mäster Palms plats kan vi nu presentera sommareventet Chill på Mäster Palm, säger Imre Svanberg, Cityledare Söder på HBG City.

Imre Svanberg
Cityledare Söder, HBG City