46 städer runt om i landet lyfter vikten av ett levande centrum i upplysningskampanjen "Ingen puls utan din".

Stadskärnor i förändring kräver gemensamma krafttag

Vem vill inte ha en stadskärna som sjuder av liv och rörelse, butiker, caféer, restauranger, hotell, salonger och kultur? Ett levande centrum som inte bara ger mer skatteintäkter utan också fler arbetstillfällen, ökad trygghet och livskvalitet. Det är just detta som 46 städer runt om i landet vill lyfta fram i en ny upplysningskampanj.

Konsumenternas val påverkar samhällsfunktioner
”Ingen puls utan din” är ett nationellt initiativ för att belysa vikten av människor i stadskärnan. Det handlar om betydligt mer än ett trevligt centrum, inte minst om finansiering av viktiga samhällsfunktioner.

– Stadskärnan är på många sätt viktig för hela Helsingborg. Vi har länge haft fokus på vårt city, något som blir viktigare framförallt när handelns omställning påverkar stadskärnan. Ju fler som väljer att handla hos våra lokala verksamheter i city desto fler behöver anställas. Ju fler som erbjuds arbete, desto högre blir skatteintäkterna i kommunen. Exempelvis bidrar konsumtion i landets stadskärnor till drygt 30 miljarder i momsintäkter som går till just vård, skola och omsorg, Hanna Candell, VD Helsingborg City.

Handla lokalt, handla hållbart
Kampanjen lyfter också fram det hållbara i att handla lokalt. I stadskärnan möts alla!

– Att handla lokalt är att handla hållbart, något som alla kan vara med och påverka. Ett sätt kan vara att handla närproducerade varor i lokala butiker. De övergripande transporterna minskar vid handel i fysiska butiker eftersom du får rätt vara i rätt storlek och inte behöver skicka några returer. En annan fördel är att flöden av människor i city bidrar till mysiga miljöer, säger Emma Salomonsson marknadskoordinator Helsingborg City.

Öppet brev till näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson
Städerna fokuserar på hur konsumenternas val påverkar viktiga samhällsfunktioner. Syftet är att skapa nyfikenhet och debatt, bland annat genom provocerande annonser med rubriker som ”Beställ in en dagens, få bättre sjukvård”, ”Köp en tröja, få fler behöriga lärare” och ”Gå på konsert, få bättre bibliotek”.

– Vi har tillsammans valt att skriva ett öppet brev till Karl-Petter Thorwaldsson, landets näringsminister. Vi måste lyfta frågorna på nationell nivå för att skapa förutsättningar för levande städer i hela landet. Ett förslag är att utse ett ansvarigt statsråd med ansvar att utreda samt säkerställa stadskärnans betydelse för hållbar tillväxt och välfärd, avslutar Hanna Candell.

Pulshöjande statistik

• Visste du att 20 procent av alla svenska momsintäkter från butiker, restauranger, caféer, hotell och andra verksamheter genereras av företag som verkar i våra stadskärnor. (Källa: WSP)
  • Visste du att Sveriges stadskärnor omsätter 220 miljarder kronor, vilket innebär att konsumtion i stadskärnan bidrar till drygt 30 offentliga miljarder i momsintäkter som bland annat går till vård, skola och omsorg.
  • Visste du att de som arbetar i stadskärnan representerar 12 procent av landets inkomstskatter. Det motsvarar cirka 85 miljarder kronor.
  • Visste du att utöver intäkter bidrar ökade flöden i centrum även till trygghet i det offentliga rummet.
  • Visste du att verksamheter i stadskärnan ger ett positivt tillskott även när hänsyn tas till kostnader för klimatpåverkande utsläpp från hushållens konsumtion.

”Ingen puls utan din” är del två av ett nationellt initiativ för att belysa vikten av levande stadskärnor. 46 städer runt om i Sverige står bakom uppropet. Läs mer på ingenpulsutandin.se

Medverkande städer:

21. Kristinehamn 44. Västerås Citysamverkan
    22. Kristianstad City 45. Ystad i centrum
    23. Köping 46. Ängelholms Näringsliv

För mer information och bildmaterial, kontakta:

Hanna Candell
    VD Helsingborg City