Nyhet -

När techbolaget Northfork ville öka mångfalden i utvecklingsteamet vände de sig till Head Agent.

När det globalt växande svenska techbolaget Northfork ville öka mångfalden i utvecklingsteamet vände de sig till Head Agent. Tack vare Pasan Da Silva, som arbetar remote från Sri Lanka, kunde bolaget få ny kompetens, energi och kulturell bakgrund.

– Vi handlar livsmedel på ett helt annat sätt idag, konstaterar Erik Wallin, en av grundarna till den svenska techsuccén Northfork, när han slår sig ner i företagets ljusa mötesrum på Luntmakargatan i Stockholm.
Bakom det förändrade beteendet står naturligtvis en mängd olika faktorer, drivkrafter och företag – svenska Northfork är ett av de dem. Det är nämligen deras tekniska plattform som gör att du med bara ett klick kan få alla ingredienser i ett recept till varukorgen när du handlar online. Ett framgångsrikt koncept riktat mot livsmedelskedjor och mediaföretag som idag – med kunder som svenska Coop och Picsmart, som amerikanska Target och Walmart – är en väl beprövad tjänst av många. Och som bara växt de senaste åren.
– För livsmedelsbranschen blev pandemin ett startskott på riktigt, fortsätter Erik Wallin. Nu kanske man inte handlar allt online, men åtminstone en stor del. Och med hjälp av vår tjänst blir livsmedelshandeln en mycket enklare upplevelse.

Det stora genombrottet kom 2019, då Northfork inledde ett samarbete med världens största livsmedelskedja, Walmart, och sajten Buzzfeeds recept-app Tasty. Plötsligt hade de hela världen som arbetsfält. Och snart skulle de behöva fler utvecklare. Det var då Erik Wallin kände att han ville bredda mångfalden i teamet och sprida ut det över världen.
– Jag tyckte att vi hade för stor närvaro av vårt utvecklingsteam på en marknad.
Han kom i kontakt med Sanna Khaled som arbetar på Head Agents kontor i Sri Lanka.
– Sanna hade många relationer i Sri Lanka, och jag hade träffat flera entreprenörer som jag visste arbetade med duktiga utvecklare där. Jag fick förtroende för Sanna och Head Agent och valde därför att arbeta med dem för att börja med att ha en resurs placerad på Sri Lanka.

Pasan arbetar remote, hur fungerar det?
– Det går bra. För min del handlar det oerhört mycket om att inte bara ta in en konsult som betar av timmar, utan jag vill att personen i fråga ska känna sig delaktig i företaget i stort. Pasan checkar in och ut varje dag som alla andra och är exempelvis alltid med på OKR, Objectives and Key Results, där vi diskuterar strategin för bolaget.

Han pausar en stund och blickar ut över kontorskomplexet.
– Det är rätt vanligt att den här typen av konsulter inte förväntar sig att ha one-to-one-möten med en manager, eller att den inte blir bjuden till julfester. Men för oss är det självklart, säger han och minns julen för två år sedan:
– Vi hade en stor fest här i Stockholm och våra utländska kollegor kom hit och fick äta traditionellt julbord. För vissa av dem var det första gången de var utomlands. Det är ganska mäktigt hur man som litet företag i Sverige kan påverka människors liv på det sättet.
Inför julfesten förra året flög Pasan i 35 timmar för att ta sig till Island, där Northfork samlade alla medarbetare.
– Pasan gladde sig mycket åt detta, liksom vi. Jag tror det var första gången han såg snö.

Utmaningarna då?
– Den största problematiken är nog att veta hur man får ut så mycket som möjligt av en kollega som arbetar remote. Därför ser jag till att regelbundet ha enskilda möten med de anställda som arbetar på det här sättet. I dessa möten har Pasan varit tydlig med att han jobbar absolut bäst när han får eget ansvar, att få arbeta mot att presentera något för teamet – det resulterar i såväl goda resultat som en helt annan stolthet över sitt jobb.

Klockan närmar sig lunchtid och det börjar röra sig i Northforks lokaler i centrala Stockholm. För bolaget väntar ett år av expansion, då man nu fokuserar på business to business to consumer och inte bara erbjuder digitala lösningar för att konvertera recept till beställningar utan också att hjälpa publicister med att kommersialisera sitt innehåll.
– Vi har tillväxt och är kassaflödespositiva, vilket ger mig och teamet en trygghet i att vi växer stabilt. Men jag tror vi kommer behöva dubbla vårt tech-team, från de fem vi har i dag till tio i slutet av året. Gärna från olika delar i världen!

• developer
  • remote