Euro HIV Index 2009 - Sveriges HIV/AIDS-vård och stödinsatser behöver förbättras radikalt

Bryssel den 13 oktober, 2009

Den svenska HIV/AIDS-vården behöver förbättras på många områden, visar

Euro HIV Index (EHIVI) 2009 som presenteras idag i Bryssel. EHIVI är den första jämförelsen av vård och policies för HIV/AIDs-patienter i Europa. Sverige placerar sig på en 24 plats bland de 29 undersökta länderna. Av 1000 möjliga poäng får Sverige 642. Den bästa vården finns i Luxemburg som placerar sig på första plats med 857 poäng, följt av Malta (791) och Schweiz (775).

Tillgängligheten är den svagaste punkten, liksom för all annan vård i Sverige. Allra värst är det för papperslösa flyktingar som har mycket svårt att få HIV-vård. En annan faktor som drar ned resultatet är att Sverige är ett av de länder inom EU som har det högsta antalet HIV-smittade vilka åtalats för överföring av smitta. Detta är något som oroar dem som arbetar på fältet.

- Det är också nödvändigt att Sverige inför strategier för hur smittspridningen ska kunna minskas bland de intagna på fängelser, konstaterar fil dr Beatriz Cebolla, projektledare för HIV-indexet. Sverige har många fall av rapporterade sexuellt överförda sjukdomar. Trots det kan inte HIV-patienter garanteras årliga tester för hepatit och sexuellt överförda sjukdomar.

Samtidigt som antalet personer, som lever med HIV, ökar i alla EU-länder drar många länder ned budgeten för vårdinsatser. Samtidigt blir sexuellt riskbeteende allt vanligare och antalet tillkommande HIV-fall ökar för varje år. I många länder kriminaliseras HIV och man kan bli åtalad också för omedveten spridning av viruset. Endast ett fåtal länder kan garantera att utsatta grupper, som till exempel papperslösa flyktingar, får tillgång till vård. I skolor och på arbetsplatser diskrimineras och stigmatiseras HIV/AIDS-smittade och inom kriminalvården saknas strategier för att minska smittspridningen. Detta är särskilt utpräglat i de östra delarna av Europa. Det saknas ett kraftfullt ledarskap för HIV-frågorna. Inget land verkar ha en klar bild av hur många invånare som är smittade. Den tydligaste slutsatsen av EHIVI är att mycket återstår att göra för att komma tillrätta med situationen.

Om Euro HIV Index 2009
Indexet jämför HIV/AIDS-situtionen och hur den hanteras i 29 länder via 28 indikatorer, indelade i fyra undergrupper; Inflytande och rättigheter, Tillgänglighet, Förebyggande verksamhet samt Resultat. Materialet är en sammanställning och bearbetning av offentlig statistik, patientundersökningar och faktainsamling genomförd av Health Consumer Powerhouse - ett fristående svenskt analys- och undersökningsföretag. Euro HIV Index 2009 utgår från ett konsumentperspektiv och är en del av Sveriges ordförandeskap i EU under andra halvåret 2009. Undersökningen stöds genom ett ovillkorat forskningsbidrag från Gilead Research.

Beatriz Cebolla fil. dr. och projektledare
beatriz.cebolla@healthpowerhouse.com, +34620783 383

Arne Björnberg, fil.dr. och utvecklingschef