KOL-index 2009: Västerbotten på elfte plats KOL-index - Låg tillgänglighet till KOL-vård i Västerbotten

Västerbotten placerar sig på elfte plats när landstingens KOL-vård, för första gången, jämförs ur ett konsumentperspektiv. I KOL-index 2009 jämförs 18 olika indikatorer indelade i grupperna strukturkvalitet, processkvalitet, resultat och tillgänglighet. På första plats kommer Skåne följt av Halland och Jönköping. Det svenska analys- och informationsföretaget Health Consumer Powerhouse (HCP) har framställt indexet.

KOL är en kronisk lungsjukdom som nästan bara drabbar rökare. Av 1 000 dödsfall i Sverige varje år står KOL för ungefär 30 till 40 döda. KOL är en av de största folksjukdomarna bland kvinnor. Trots att det är relativt enkelt att diagnostisera sjukdomen sker ofta en förväxling med astma eller bronkit. En förklaring är att användningen av spirometrar, som underlättar en korrekt KOL-diagnos, varierar så mycket mellan landstingen.

- I landstinget använder man visserligen spirometer flitigt, men en spirometer behöver också kalibreras ofta. På den punkten kan Västerbotten bli bättre, säger Arne Björnberg, utvecklingschef på HCP.

- Eftersom KOL är så starkt kopplat till rökning är det naturligtvis av betydelse att landstinget har en framgångsrik rökavvänjningsverksamhet. På den punkten är Västerbotten mycket bra. Däremot har man många sjukhusinläggningar på grund av KOL-exacerbation, vilket är den vanligaste bakterieinfektionen hos KOL-patienter. Detta har gett minuspoäng.

Västerbottens elfte plats i KOL-index är betydligt sämre än den förstaplats som man nådde i Rökavvänjningsindex 2008 som presenterades i höstas.

- Västerbottens dåliga tillgänglighet i KOL-vården är något som har dragit ner landstingets poäng. I det avseendet tillhör man bottenskiktet i landet, säger Arne Björnberg.

KOL-index resultat (av 100 möjliga)
1. Skåne 80
19. Uppsala 57
20. Västmanland 55
21. Örebro 54

KOL-index 2009 har utvecklats med hjälp av ett ovillkorat utvecklingsanslag från läkemedelsföretaget AstraZeneca.

Health Consumer Powerhouse är Europas ledande företag för konsumentinformation om sjukvård (www.healthpowerhouse.com). Förutom KOL-index framställer HCP i Sverige bland annat Bröstcancerindex, Diabetesindex, Njursjukvårdsindex, Vaccinationsindex och Vårdkonsumentindex samt på EU-nivå Euro Health Consumer Index, Euro Consumer Heart Index och Euro Diabetes Index.

För ytterligare information:
Sonja Lindblad