Patienter i övriga Europa har rättigheter som vi svenskar saknar

Bryssel den 31 mars 2009

Svenska patienter saknar makt, visar rapporten "Empowerment of the European Patient - Options and Implications" som publiceras idag i Bryssel. Danmark kommer etta följt av Tyskland och Finland. Sverige hamnar först på 15:e plats.

De länder som gör bäst ifrån sig i rankingen kommer från Västeuropa såväl som Central- och Östeuropa. Rapporten pekar på att patientmakt inte bara är en fråga om ekonomiska resurser - viljan att förändra och fokus på vem som sjukvården är till för är lika betydelsefull!

Vad behöver göras i Sverige?
Sverige är ett av få länder i Europa som saknar en patienträttighetslag. Frågan har nyligen utretts men landstingens motvilja mot att stärka patientens rättigheter satte stopp för starkare patientinflytande. Detta innebär att svenska patienter har en svag rättslig ställning och att de långa väntetiderna inte kan angripas rättsligt. Regeringen bör ta tag i frågan och se till att patienternas intressen sätts före landstingens!

Dagens rapport förordar att svenska patienter får tillgång till bättre information om vilka vårdgivare man kan välja mellan och vad dessa erbjuder . Detta har redan idag allmänheten tillgång till i länder som Danmark och Storbritannien. Sverige bör också skaffa ett öppet register över legitimerade läkare. När det gäller läkemedelsinformation lyfter studien däremot fram Sverige och läkemedelsguiden www.fass.se, som de senaste åren fått flera europeiska efterföljare. Detta eftersom ökad kunskap om läkemedel underlättar engagemang från patienten och bidrar till vårdkvaliteten.

Rankingen tar också hänsyn till patientinflytandet vid utvärderingen av medicinsk teknik och läkemedel (Health Technology Assessment, HTA). Huruvida det finns ekonomiska incitament i sjukvårdssystemet som stimulerar patientengagemang är ytterligare ett område som undersökts.

Patientrankingen har skett utifrån 18 indikatorer, som täcker fyra områden: Patienträttigheter, Patientinformation, Health Technology Assessment (HTA) och Ekonomiska incitament. Resultatet har för varje lands vägts samman i ett index, som ingår i rapporten.

Bästa placerade länder i de fyra kategorierna är:
Patienträttigheter: Schweiz
Patientinformation: Danmark
Health Technology Assessment (HTA): Danmark och Storbritannien
Ekonomiska incitament: Belgien, Tyskland och Schweiz

Rapporten "Empowerment of the European Patient" publiceras av det europeiska analys- och informationsföretaget Health Consumer Powerhouse. Läkemedelsbolaget Novartis SA har stött projektet med ett ovillkorat utvecklingsanslag.

<b>Ladda ned rapporten och indexmatrisen från</b>: http://www.healthpowerhouse.com/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=54

Kontakt:
Kajsa Wilhelmsson