Wilma är en av deltagarna i projektet Ung Artist Malmfälten.

Unga musiktalangen Wilma Eriksson veckans färsking i P4 Norrbotten.

Wilma har tidigare varit aktuell som veckans färsking i P4 Norrbotten med låten “Running Scared”. Nu är hon aktuell igen, och den här gången heter färskingen “Don’t Leave Me Like This”. Det är hennes tredje singel och Wilma står själv för både text och musik.

Du debuterar här också som låtskrivare, endast 15 år gammal, hur lyckas man med det i så ung ålder?

- Första låten gjorde jag i 6-års. Den blev kanske inte så bra, men jag kommer ihåg den. Har en liten bok hemma där jag skrev texter. Vilka stavfel alltså. Det är roligt att kolla igenom.

Har du skrivit låtar sen dess?

- Nä, jag slutade skriva låtar ett tag, men sen började jag igen när jag var äldre och visste lite mer. Det var nog efter att jag börjat med musikproduktion på Kulturskolan och talangutvecklingsprojektet på Heart of Sound som jag började skriva mer seriöst.

Hur kom låten “Don’t Leave Me Like This” till?

- Det började nog med att jag spelade på pianot och hittade ackord jag gillade. Sen hittade jag melodier och sammanhang, och sen skrev jag en text till. Den fick bli på engelska för att jag tycker att det känns lättare att uttrycka sig på ett annat språk. Man måste som tänka till på ett annat sätt då.

Handlingen på låten, är det något du relaterar till dig själv?

- Alltså, handlingen är en mix av saker man upplevt själv och sånt man sett i filmer och serier eller läst i böcker. Sen ska det också passa med melodi och ackord och rytm. Det blir som en blandning av allt för att det ska passa ihop.

Nu har du släppt tre låtar, hur skulle du beskriva soundet i din musik?

- Lugnt och avslappnat. Inte för att jag är lugn och avslappnad själv. Jag är väldigt planerande och stressad över att bli klar med saker i tid och så där. Vissa kallar mig perfektionist, men det vill jag inte säga själv att jag är.

Du är bara 15 år gammal, är det bara artist som gäller eller har du andra intressen också?

- Jag är en tonåring. Jag försöker fortfarande lista ut vem jag är och vad jag ska göra med livet. Jag läser, skriver musik och umgås med vänner. Med kompisar brukar jag typ se gamla filmer och baka. Fast jag är inte den bästa i köket. Jag tänker att bakpulver och mjöl typ är samma sak. Pulver som pulver liksom. Sen är jag också en stolt Minecraft-nörd.

Hur ser det ut framöver, har du några spelningar inbokade framåt sommaren?

- Jag ska spela på en live-streamad konsert på Tusen Toner i Kiruna den 29e maj. På somrarna brukar vi vara i Nyköping, så jag vet inte efter det. Det beror lite på pandemin och så.

Vad gör du när ni är i Nyköping?

- Jag känner mig typ mer hemma där än i Kiruna. Vi bodde där bara ett år när jag var liten, men är där på somrarna. Har släkt där också. När vi är i Nyköping tänker jag ofta på att arkitekturen där är väldigt fin, sen är det ju lite varmare och skönare än i Kiruna. Jag brukar ofta gå till bokhandeln också. Kanske lite för ofta.

Så du gillar böcker och arkitektur också?

- Ja, jag är nog en bok- och arkitekturnörd också.

Wilma är en av deltagarna i talangutvecklingsprojektet som studion Heart of sound driver i samarbete med bl.a. gruvbolaget LKAB. Hon är nu aktuell med låten “Don’t Leave Me Like This”. Text och musik står hon för själv och produktionen har hon fått hjälp med av Jesper Dahlström-Kawakami och Björn Pettersson-Thuuri.