Press release -

Ungas röster uppmärksammas på FN-byggnaden i New York inför globala Stockholm+50-mötet

Inför mötet Stockholm+50 som sammankallats av FN:s generalförsamling, vill initiativet HEART 17, i samarbete med Sveriges representation till FN, uppmärksamma att inkludering av unga och kreativitet borde vara en avgörande del av diskussionerna. Genom att projicera konstverket ’Human Interest’, inspirerat av unga ledare och artister, på FN:s huvudbyggnad i New York, sänder man ett budskap ut till världen, politiker och företagsledare. I samband med konstprojektionen hölls tal av ungdomsledare från Fridays For Future och artisterna Torii Wolf och NBHD Nick uppträdde.

Klimatkris, ökande ojämlikhet, orättvisor och krig pågår omkring oss och en känsla av hopplöshet upplevs av många. Särskilt av ungdomar runt om i världen. Initiativet HEART 17, grundat av Anna Ryott och Jörgen Andersson, vill påskynda framstegen mot de 17 Globala Målen. Den 31 maj uppmärksammades därför ungas röster och kreativitet genom att projicera film- och konstverket "Human Interest" på FN-byggnaden i New York.

- Vi befinner oss i svåra tider som kräver samarbete och kreativitet för att inspirera till hopp och handling mot en bättre framtid. Varje beslut vi fattar idag kommer att ha en förödande inverkan på nästa generation. Med projiceringen vill vi uppmärksamma vikten av att inkludera ungdomar och använda kreativitet – in i Stockholm+50-mötet och ut i världen, säger Anna Ryott, medgrundare och ordförande för HEART 17.

Den 2-3 juni kommer Stockholm+50-mötet att hållas i Stockholm - ett internationellt klimatmöte som sammankallats av FN:s generalförsamling. Politiker och ledare från hela världen samlas för att diskutera Agenda 2030 och de 17 Globala Målen.

- Jag tror att vuxna måste inkludera oss unga på alla dessa konferenser för att låta oss vara med och forma vår framtid och den framtid som vår planet kommer att erbjuda oss. För om vi inte är en del av det, kommer framtiden att baseras på vad de vuxna tror att vi vill, och det blir fel, helt enkelt. Projektionen är en enda stor uppmaning till världen, att lyssna på ungdomar och att våga agera, säger Andreas Magnusson, klimataktivist som jobbar med Fridays For Future.

Projektionen firades den 31 maj tillsammans med ungdomsledare, artister och företagsledare på FN-området. För att betona att det finns en plan för en bättre värld, de 17 Globala Målen, och att kreativitet och samarbete är avgörande för att nå dit, hölls tal av Fridays For Future NYC-aktivisterna; Maya Vazquez-Plyshevsky, Sora Borisute, Shoshana Daly och Helen Mancini. Artisterna NBHD Nick och Torii Wolf uppträdde live med sina låtar kopplade till de Globala Målen. Torii Wolf har komponerat låten "June Lake" för mål 3 - God Hälsa och Välbefinnande;

- "June Lake" tar mig tillbaka till en tid när jag växte upp och tillbringade tid i naturen med min familj. Att vara ute och utforska en djup och kärleksfull koppling till naturen kan öppna våra hjärtan och sinnen att hitta empati och medkänsla samt få olika perspektiv som är avgörande för positiv förändring och en hoppfull framtid, säger Torii.

Projiceringen kan ses i sin helhet på UNTV och filmen "Human Interest" kan ses på HEART 17:s webbsida.

Om film- och konstverket 'Human Interest':
      Hopp är en tillgång vi alla måste vårda för att göra skillnad för oss själva och andra i dagens värld. Samtidigt är IPCC-rapporten, som delas av forskarna, den tydligaste påminnelsen om varför. Om man enbart tittar på de data som presenteras är det lätt att känna förtvivlan. Konstverket 'Human Interest', skapat av Sahara Widoff, creative director på HEART 17, i samarbete med regissören/fotografen David Walegren och EY Doberman, innehåller fotografier och citat av ungdomsledare, konstnärer och kreativa referenser till IPCC-rapporten och Globala Målen.

Personer och citat representerade:
      Torii Wolf, Artist - Los Angeles, USA
      “Deep love and connection will raise the vibration of the collective”

Maxida Märak, Artist - Sapmi, Europa
      “Never shut up my native”

Sissa Pagels, Youth Leader - Sverige, Europa
      “From frustration to collaboration”

Nico Rengifo, Artist - Colombia, Sydamerika
      “Because creativity forms our culture, and our culture forms the way we view life”

Shaan Kumar, Youth Leader - Indien, Asien
      “Take part of a collective act, it will gain hope and action”

Ooyy, Artist - Sverige, Europa
      “Creativity is the solution to even the smallest problem, so let’s come together and let our creativity spark the future”

Emily Copeland, Artist - Canada, Nordamerika
      “For many today, time has been stolen from them in the form of slavery through human trafficking. It is my ambition that this piece could be used to bring a bit of time back to the women who have had it robbed from them”

Zenanile Dlamini, Youth Leader - Eswatini, Afrika
      “Make mental health matter”

Adelyn Paik, Artist - Sydkorea, Asien
      “Creativity is an embodiment of our vision, our unique voices that calls for a change”

Mitzi Jonelle Tan, Youth Leader - Filippinerna, Asien
      “Raise your voice, not the sea level”

Mimmi Bangoura, Artist - Sverige, Europa
      “I really think creativity is a uniting force, it allows us to come together and create change”

HEART 17 partners:
      H&M Foundation, EY

HEART 17 friends:
      Spotify, H&M, TikTok, Epidemic Sound, Cake, Triwa, SNS, Minecraft.

• Art, Culture, Entertainment

• undp
      • fn-byggnaden
      • projicering
      • stockholm+50
      • new york
      • andreas magnusson
      • human interest
      • heart 17
      • fn
      • ungas röster

• Skåne

There is a plan. Heart 17 is an initiative dedicated to accelerate progress towards the 17 Global Goals. We do it together with youth leaders, brands, artists, scientists, innovators and other creatives. We believe in the collective act and that the power of creativity will lead to progress. In partnership with United Nations Development Programme.

Elisabet Stahlenius

Press contact Press Contact