Gå direkt till innehåll
Nu kommer flera nyheter från österrikiska Jamek. Lär känna den exklusiva vingården vid Donaus strand i DAC-regionen Wachau genom allt från torr Riesling, fruktig Rosé och sprudlande Sekt till röd och fyllig Zweigelt.

Flera nyheter från Jamek – kvalitetsviner från Österrike

Den österrikiska vinproducenten Jamek är omtyckt i Sverige för sina exklusiva viner på bland annat grüner veltliner och riesling. Nu lanseras en hel serie med viner från Jamek i Systembolagets beställningssortiment för den som vill lära känna vingården ännu mer.

Först ut är Jamek Rosé 2020 som släpps den 20 april. Jamek Rosé är ett torrt och fruktigt rosévin av druvorna Zweigelt och Spätburgunder med en delikat syrlighet.

Näst på tur är Ried Pichl Riesling Federspiel 2020. En torr riesling med en fin doft och behaglig, fräsch fruktsyra. Druvorna kommer från en sluttning ovanför Joching i Wachau, där jorden består av så kallad lössjord, den speciella sandiga jorden som karaktäriserar detta område och ger vinet sin speciella smak. Ried Pichl Riesling Federspiel 2020 släpps den 27 april.

Den 4 maj är det dags för ett mousserande vin från Jamek. Då lanseras Jamek Sekt Riesling Brut som har fått mogna i över 12 månader efter traditionell flaskjäsning enligt champagnemetoden. Det mousserande vinet har en komplex doft och smak med toner av välmogen stenfrukt och örtnoter som avslutas med en elegant och fräsch syrlighet.

I området växer även druvor som ger röda viner. Den 11 maj släpps Jamek Zweigelt 2019, ett fylligt rött ekfatslagrat vin med mogna bäraromer. Årgång 2019 var ett bra år med mild och balanserad doft och smak.

Förutom dessa beställningsviner så kommer det ytterligare två nyheter från Jamek i Systembolagets tillfälliga sortiment under våren och sommaren. Den 25 maj lanseras Jamek Ried Frauengarten Grüner Veltliner 2019 och den 9 juli är det dags för ny årgång av Jamek Stein am Rain Grüner Veltliner Federspiel. Dessa båda viner är välkända för svenska konsumenter och nu ser vi spänt fram emot att se hur den nya årgången smakar.

Om beställningsvinerna:
Jamek Rosé | Artnr: 5086801 | 12% / 750 ml | 169 kronor
Jamek Ried Pichl Riesling Federspiel 2020 | Artnr: 5165601 | 12,5% | 750 ml | 209 kronor

Jamek Sekt Riesling Brut | Artnr: 5164601 | 12,5% | 750 ml | 219 kronor

Jamek Zweigelt 2019 | Artnr: 5164501 | 13,5% | 750 ml | 209 kronor

Om vingården:
Weingut Josef Jamek omfattar 25 hektar och ligger i området Wachau i Niederösterreich. Regionen ligger längs med floden Donau ungefär en timme från Österrikes huvudstad Wien. Jordmånen består av lössjord, en typ av sediment som kommit med vindarna från Alperna. Här växer vinet på branta terrasser ner mot floden och handplockas till största delen. Därefter bearbetas druvorna försiktigt och traditionellt. Vinet får därefter jäsa långsamt i ståltank under tempererade förhållanden.

Om producenten:

Josef Jamek var den första vinmakaren i Österrike som redan på 1960-talet fokuserade på produktion av torra, druvtypiska viner. Weingut Jamek grundades 1912 och drivs idag av fjärde generationen med Herwig Jamek och hustrun Julia i spetsen. Jameks viner får oftast höga poäng, över 90 av 100, i den ansedda österrikiska Falstaffguiden.

Läs mer om Weingut Jamek

Om området:
Sedan år 2000 är Wachau med på UNESCO-listan över världsarv och i maj förra året blev området utnämnt till Österrikes femtonde DAC-område, vilket innebär att vinproduktionen i Wachau får ett tydligare geografiskt ursprungsskydd. Sedan mitten av 1980-talet har de torra vita vinerna från Wachau delats in i tre kategorier efter den naturliga alkoholhalten. Viner på 11,5-12,5% kallas Federspiel.

Vinerna importeras av HEBA Food & Beverages AB. För ytterligare information om Hebas alla nyheter och sortiment, varmt välkommen att kontakta: Christian Mahrle, Marknads- och försäljningschef på Heba, tel: 070-8667239, christian@heba.se

Om Heba

Vi levererar drycker och livsmedel på den nordiska marknaden sedan 1985.  Våra produkter finns på Systembolaget, i dagligvaruhandeln, på restauranger samt i våra grannländer Danmark, Norge och Finland. I vårt sortiment ingår ett antal noga utvalda internationellt kända varumärken, samt egna varumärken.

Christian Mahrle

Presskontakt Sälj- och marknadschef 0457 24085

Vi levererar drycker och livsmedel på den nordiska marknaden sedan 1985

Våra produkter finns på Systembolaget, i dagligvaruhandeln, på restauranger samt i våra grannländer Danmark, Norge och Finland. I vårt sortiment ingår ett antal noga utvalda internationellt kända varumärken, samt egna varumärken.

Heba Food & Beverages
Box 142, Kyrkvägen 5