Outletaktören fortsätter visa styrka trots pandemi – medveten satsning är framgångsreceptet

Gång på gång har Hede Fashion Outlet kunnat redovisa starka siffror under det senaste året, trots pandemi och stora svårigheter för svensk handel. Nu står det klart att maj månad blev den bästa maj-månaden någonsin i outletaktörens snart 20-åriga historia. Det innebär att resultatet hittills i år har slagit det gamla rekordet från 2019 med över 7%.

I oktober 2019 inledde Hede Fashion Outlet i Kungsbacka stora satsningar då outletaktören öppnade en ny utbyggnad och utökade antal butiker och mat & café-verksamheter. Inför 2020, innan svensk handel kunde ana de utmaningar en pandemi skulle föra med sig, lades ännu en offensiv förändringsplan. Planen bestod av ett flertal nya, högkvalitativa varumärken, mataktörer och uppgraderingar av redan existerande varumärken.

– Plötsligt befann vi oss mitt i en pandemi och vi visste inte om vi skulle våga fullfölja de stora planer vi hade startat igång. Men vår tilltro till vår vision var stark att vi beslöt oss för att fortsätta enligt plan – det är vi väldigt nöjda över att vi gjorde, säger Cathrine Söderström, Nordic Leasing Director.

Under den pågående pandemin expanderades centrats matkoncept med Espresso House och den populära pizzarestaurangen Meno Mano samtidigt som Diné Burgers utökade sin yta för att kunna ta emot fler gäster. Dessutom välkomnades stora, internationella varumärken, så som PUMA, Replay, Michael Kors, Samsøe Samsøe, by Malene Birger, Kari Traa, Under Armour och Sail Racing. En satsning som alltså resulterat i att Hede Fashion Outlet inleder 2021 med 7% ökad omsättning med jämfört med det bästa året någonsin 2019.

– Vi är väldigt glada och tacksamma för den fina utvecklingen vi har haft hittills i år. Att månad efter månad göra de bästa resultaten någonsin hade vi inte kunnat hoppats på när pandemin var ett faktum i början på förra året. För oss är det ett kvitto på att vi gjorde helt rätt som vågade genomföra stora investeringar i en osäker tid, säger Per Wallentin, Nordic Business Director för VIA Outlets.

I oktober har Hede Fashion Outlet varit öppet i 20 år, något som inte kommer gå obemärkt förbi enligt Per Wallentin och Cathrine Söderström.

– Självklart kommer vårt 20 års-jubileum firas stort tillsammans med nya och gamla hyresgäster och inte minst med våra kunder. Inom kort kommer vi dessutom kunna berätta om två riktigt stora nyheter för hösten som kommer göra Hede Fashion Outlet ännu starkare och mer attraktivt, avslutar Cathrine Söderström.

Hede Fashion Outlet i Kungsbacka är Västsveriges största outlet. Vi har samlat ihop mer än 150 av de hetaste skandinaviska och internationella mode- och livsstilsvarumärken bara 25 minuter från centrala Göteborg. Vi erbjuder en unik samling av high-end affärer och butiker med ett brett urval kläder, inredning och accessoarer med upp till 70% lägre priser än de normala butikspriserna.

VIA Outlets grundades 2014, och driver idag elva outlets med attraktiva lägen i totalt nio europeiska länder. Därmed är vi den snabbast växande outlet-aktören i Europa, med över 30 miljoner besök under 2019, och en omsättning på 1.07 miljarder euro. För mer information om VIA Outlets, besök www.viaoutlets.com.