Källa: Hede Fashion Outlet

Rekordkvartal för outletaktören trots pandemin

Ökad försäljning, fler besökare och ett flertal nyöppnade butiker – så låter det när Hede Fashion Outlet och Oslo Fashion Outlet presenterar resultatet för tredje kvartalet! Trots att handeln har en tuff period generellt, visar VIA Outlets nordiska centra upp ett väldigt bra resultat.

Trots den rådande pandemin, som håller hela handeln i ett järngrepp, fortsätter framgångssagan för Hede Fashion Outlet och Oslo Fashion Outlet. När resten av handeln backar, kan VIA Outlets nordiska centra istället presentera ett Q3 med ökade besöks- och försäljningssiffror och 15 nyöppnade butiker. Hede Fashion Outlet och Oslo Fashion Outlet är de två nordligaste anläggningarna i koncernen VIA Outlets portfölj.

– Vi kan stolt säga att både Hede Fashion Outlet och Oslo Fashion Outlet står fortsatt starka! Vi ser en kraftigt ökad försäljning, och likaså ökat antal besökare. Detta är tack vare ett utmärkt samarbete mellan våra centra, våra hyresgäster och VIA Outlets, samt en offensiv strategi på alla fronter, säger Per Wallentin, Nordic Business Director för VIA Outlets.

Hede Fashion Outlet i Kungsbacka ökade sin försäljning under Q3 med hela 16% och 8% fler besökare. I oktober 2019 invigdes den nya tillbyggnaden och man välkomnade 15 nya butiker. Idag erbjuder Hede Fashion Outlet totalt 70 varumärkesbutiker, 3 matkoncept och en lekplats – allt för att erbjuda gästerna en heldag fylld med shopping. De senaste tillskotten till Hede Fashion Outlet är Espresso House, Sail Racing, Under Armour, PUMA, Granit och Samsøe Samsøe som hittills öppnat under 2020.

Oslo Fashion Outlet i Vestby, 30 minuter söder om Oslo, ökade sin försäljning under Q3 med hela 24% och 2% fler besökare. Ombyggnationen av Oslo Fashion Outlet är precis avslutad. En uppgradering där VIA Outlets investerade 60 miljoner norska kronor. Nu möts besökarna av en mer exklusiv känsla och ett helt nytt turist- och informationscenter. Dessutom har Oslo Fashion Outlet – trots rådande pandemi – haft möjlighet att välkomna ett flertal nyöppningar: Sand Copenhagen, Lindt choklad, L’Occitane, Johaug – Dählie, Reima, Christiania Glasmagasin och Line of Oslo öppnade alla under 2020. Snart öppnar även Waynes Coffee.

– Hede Fashion Outlet och Oslo Fashion Outlet är bra exempel på vad VIA Outlets strategi handlar om. Våra 3 R: Re-modeling, Re-merchandising och Re-marketing har implementerats väl och det har lett till ett mycket positivt resultat – särskilt med tanke på den rådande situation med Covid-19, avslutar Otto Ambagtsheer, CEO på VIA Outlets.

VIA Outlets grundades 2014, och driver idag elva outlets med attraktiva lägen i totalt nio europeiska länder. Därmed är vi den snabbast växande outlet-aktören i Europa, med över 30 miljoner besök under 2018, och en omsättning på 1.07 miljarder euro. För mer information om VIA Outlets, besök www.viaoutlets.com.