Källa: VIA Outlets

Toppbetyg till VIA Outlets i internationell hållbarhetsrankning

VIA Outlets belönas med 5-stjärnigt betyg i GRESB Benchmark 2021. Den höga poängen är ett resultat av ett långsiktigt hållbarhetsarbete som genomsyrar alla centra runt om i Europa.

VIA Outlets, ägare av Hede Fashion Outlet, är en av Europas ledande outletaktörer. I sin portfölj har de elva premiumoutlets i nio europeiska länder. Nu tilldelas VIA Outlets 5-stjärnigt betyg i den internationella hållbarhetsundersökning GRESB – Global Real Estate Sustainability Benchmark.

VIA Outlets har ökat med sju poäng sedan förra årets rankning och landar på hela 92 poäng. Det innebär att man placerar sig över det totala GRESB-snittet och även över snittet för jämförbara aktörer.

– De här fina siffrorna är ett tydligt tecken på att VIA Outlets bidrar positivt till de platser där de äger och förvaltar outletcentra runt om i Europa, och att det pågående hållbarhetsarbetet ger resultat, kommenterar Per Wallentin, Business Director Nordics på VIA Outlets.

VIA Outlets senaste hållbarhetsinitiativ är lanseringen av Re.Love: ett hållbart pop up-koncept som erbjuder hållbara kollektioner och andra initiativ från centrets befintliga varumärken, såväl som nya. De två första Re.Love-butikerna har öppnat på Freeport Lisboa Fashion Outlet och Batavia Stad Fashion Outlet i Amsterdam. Ytterligare öppningar kommer ske bland resterande outlets.

Re.Love är en del av VIA Outlets övergripande hållbarhetsstrategi ”Beyond Sustainability”, vars syfte är att erbjuda en mer hållbar och exklusiv shoppingupplevelse.

GRESB utvärderar och jämför fastighetsbolagens hållbarhetsarbete, och sammanställer det i ett globalt index.

VIA Outlets grundades 2014, och driver idag elva outlets med attraktiva lägen i totalt nio europeiska länder. Därmed är vi den snabbast växande outlet-aktören i Europa, med över 30 miljoner besök under 2018, och en omsättning på 1.07 miljarder euro. För mer information om VIA Outlets, besök www.viaoutlets.com.