Hedin Performance Cars förvärvar ytterligare aktier i entusiasthandlaren som satt Son på världskartan.

Hedin Performance Cars förvärvar ytterligare aktier i Porsche Center Son i Norge

Hedin Performance Cars är en betydande aktör för Porsche i Skandinavien. Nu förvärvar bolaget ytterligare aktier i Porsche Center Son, entusiasthandlaren som satt Son på världskartan.

I fjol sålde Porsche Center Son 540 bilar bestående av nya, begagnade och ett stort antal klassiska modeller. Omsättningen uppgick till 690 mnok inkluderat verkstad, reservdelar och vinterförvaring av kundbilar.

Nu utökar Hedin Performance Cars sin ägarandel från 51 till 91%, Espen Olsen och Werner Isaksen kommer efter förvärvet inneha resterande 9 % genom sitt bolag 911 Holding AS. Olsen kommer fortsätta som Ansvarig för Specialavdelningen äldre Porsche; Porsche Classic Center.

Platschef för Porsche Center Son, Jan Daniel Jakobsen, säger att förvärvet kommer stärka återförsäljaren som är mycket känd i Porsche-kretsar för sin kompetens och sin genuina passion för varumärket.

- Vi är mycket glada över att ha en så stark och framåtblickande majoritetsägare. Det ger oss större konkurrenskraft i en bransch som förändras. Våra skickliga medarbetare har lagt grunden för en framgångssaga som vi kommer att fortsätta skriva med kraft från Hedin. Nu kommer vi att mobilisera för framtiden, säger Jakobsen.

Stor framgång med Porsche

2007 öppnade Bavaria dörrarna till det första Porsche-centret i Norge utanför Oslo - Porsche Center Stavanger. Idag är företaget, som har bytt namn till Hedin Performance Cars, en betydande aktör för det exklusiva varumärket i Norge med återförsäljare i Stavanger, Kristiansand och Son. Hedin Performance Cars, som är ett helägt dotterbolag till svenska I.A. Hedin Bil AB, driver också fyra Porsche-anläggningar i Sverige.

- Vi har många lojala entusiaster som kommer om och om igen och som talar varmt och positivt om oss. Vi är tacksamma och glada för det. På Porsche Center Son tänker du inte på begränsningar utan odlar passionen för bilmärket. Vi kommer att fortsätta att göra det. Våra anställda känner Porsche inifrån och ut. De har kunskapen och "fingerspitzgefühl" att ge fordonen - och ägarna - den omsorg de förtjänar. Vårt mål är att skapa samlad kundupplevelse, säger VD för Hedin Performance Cars, Rickard Magnusson.

På Porsche Center Son tänker du inte på begränsningar utan odlar passionen för bilmärket. Vi kommer att fortsätta att göra det, säger VD för Hedin Performance Cars, Rickard Magnusson

Porsche Taycan

Porsche är mitt i en snabb utveckling vad gäller modellval och produktbredd. Superbilen Porsche Taycan har varit en stor framgång för Hedin i elbillandet Norge. Det har fått en ny elektrisk bästsäljare. CUV (Cross Utility Vehicle) Porsche Taycan Cross Turismo är med mer utrymme och markfrigång ännu mer anpassad till den norska marknaden.

- Vi har höga förväntningar på Porsche Taycan Cross Turismo. Med fyrhjulsdrift och luftfjädring är standard, bilen är speciellt utformad för Norge. Storleken gör den till en fullfjädrad familjebil, samtidigt som den erbjuder köregenskaper som är 100 % Porsche, avslutar Jakobsen.