Hedin US Motor etablerar Ford F-150 i Lettland

Hedin US Motor etablerar Ford F-150 i Lettland

Hedin US Motor, som är exklusiv officiell distributör av Ford F-150 i Europa, etablerar nu i nya länder i rask takt. Nu blir Lettland det sjätte europeiska landet att sälja Ford F-150 genom officiella kanaler, mindre än ett år efter att den europeiska försäljningen drog i gång sommaren 2023, med Sverige som första land.

Ford F-150 har nu intagit ytterligare ett europeiskt land, under ledning av svenska Hedin US Motor, som har exklusivt distributörsavtal med Ford Motor Company för den ikoniska pickupen i Europa. Den här gången är det Lettland som står på tur, där bilarna kommer säljas hos återförsäljaren Auto Blitz.

– Vi ser ett stort intresse för den här bilen i många delar av Europa, så vi vill släppa den i så många länder som möjligt. Det här är en bil som inte behöver be om ursäkt för sig själv, och den tar sig fram i krävande terränger där andra fordon ger vika. Det behovet vet vi finns i många europeiska länder, säger Anderz Larqvist, vd på Hedin US Motor.

Att Hedin US Motor är officiell importör och distributör betyder att homologeringen, där bilarna byggs om för att möta europeiska lagar och krav, granskats och godkänts av Ford Europa. Det gör också att reservdelar och service finns tillgängliga genom Fords officiella servicenätverk, vilket är en trygghet för bilägarna.

– Det är ett gediget arbete och kräver hög kompetens för varje nytt land vi lanserar bilen i. Naturligtvis i marknadskännedom men framför allt vilka juridiska krav som ställs på ombyggnaden av bilen i varje land. Det är fantastiskt att vi har ett team som faktiskt har den förmågan, här på bolaget och tillsammans med våra återförsäljare och vår homologeringsverkstad, säger Anderz Larqvist.

Ämnen

Hedin US Motor är den officiella importören och distributören av Fords F-150-program på hela den europeiska marknaden. Ford F-150 är världens mest sålda pickup och en viktig varumärkesbyggare för Ford. Hedin US Motor är en del av Hedin Mobility Group och har sitt huvudkontor i Mölndal.

Maria Ågerup

Presskontakt Head of Communications Hedin US Motor AB +46 31-790 04 17

Välkommen till Hedin US Motor!

Hedin US Motor är den officiella distributören av Fords F-150-program på hela den europeiska marknaden. Ford F-150 är världens mest sålda pickup och en viktig varumärkesbyggare för Ford. Hedin US Motor är en del av Hedin Mobility Group och har sitt huvudkontor i Mölndal.

Hedin US Motor
Betagatan 2