Lucas Carlsén, VD och medgrundare av Hedvig

Hedvig tar in 390 miljoner kronor i en serie B-runda ledd av Anthemis

Efter en framgångsrik lansering i Danmark i början av sommaren har försäkringsbolaget Hedvig tagit in 45 miljoner dollar, motsvarande 390 miljoner SEK, i en serie B-runda ledd av Anthemis. Befintliga investerare som Cherry Ventures, Obvious Ventures, CommerzVentures och Novax har också deltagit i rundan. Bland nya investerare återfinns Nineyards Equity samt Mathias och Jonas Kamprad.

På bara några år har Hedvig blivit ett ikoniskt varumärke hos den yngre generationen. 40 procent av tillväxten sker organiskt eller via rekommendation tack vare Hedvigs goda rykte gällande kundservice och extremt snabba ärendehantering.

Idag försäkrar Hedvig drygt 70 000 människor på tre marknader och majoriteten av Hedvigs medlemmar är under 30 år. Förra året växte bolaget med 200% och behöll samtidigt ett NPS-score som är tio gånger högre än genomsnittet i branschen.

I och med den nya finansieringsrundan gör sig Hedvig redo att inom de närmaste månaderna lansera på sin första marknad utanför Norden.

• Vi har skapat en försäkringsupplevelse utifrån den yngre generationens förväntningar på snabbhet och förutsägbarhet. Med hjälp av ett enkelt röstmeddelande kommer du att få hjälp inom några minuter. Vi älskar att skämma bort våra medlemmar och se hur det ger ringar på vattnet och gör att fler upptäcker Hedvig. Anthemis djupa förståelse och erfarenhet av både finansiell teknologi och försäkringar gör dem till den perfekta partnern när vi nu skalar upp och tar klivet ut i Europa, säger Lucas Carlsén, VD och medgrundare av Hedvig.

Serie B-rundan har letts av Anthemis partner Ruth Foxe Blader och Managing Director Matthew Jones. Blader har tidigare lett AllianzXs investering i det amerikanska försäkringsbolaget Lemonade.

• Hedvig har lyckats skapa en unik mix av talang och kompetens inom teknik, design och försäkringar. Kombinationen av kreativitet och förståelse för vad kunderna vill ha är svår för andra att ta efter. Försäkringar har blivit spännande igen! säger Matthew Jones, Managing Director på Anthemis som också tar plats i Hedvigs styrelse.

Innan Serie B-rundan hade Hedvig tagit in totalt 23 miljoner dollar, motsvarande 198 miljoner SEK, och säkrat avtal med SCOR och Hannover Re som är några av världens största återförsäkringsbolag.

Presskit finns att ladda ner här.

Om Hedvig

Hedvig är en ny approach till försäkringar. Det handlar om frihet och att vara okej med livet, oavsett vad som händer. Hedvig lanserades i Sverige 2018 och finns idag i hela Skandinavien. Hedvig erbjuder hem- och reseförsäkring och vill sätta en ny standard i försäkringsbranschen. Fantastisk service och snabb handläggning av skador direkt i Hedvigs app är grunden till en försäkring som man faktiskt längtar efter att använda. Hedvigs affärsmodell är skapad för att undvika intressekonflikter. 25% av månadspremien går till Hedvig, resterande del går till en gemensam pool för skadeutbetalningar. Om det är något kvar i poolen i slutet av året så doneras detta till välgörenhet. På detta sätt kan inte Hedvig tjäna mer på att betala ut mindre.

www.hedvig.com

Om Anthemis

Anthemis främjar utveckling inom det finansiella systemet genom att investera, växa och underhålla företag som förbättrar världen. Anthemis bygger på tre vägledande principer – autentiskt samarbete, starka cykelresultat samt mångfald och inkludering – och vår djupa förståelse för marknader och affärsmodeller, passion för ny teknik och våra värderingar inspirerar allt vi gör. Genom att skapa en grogrund för en diversifierad grupp av nystartade bolag, investerare, entreprenörer, institutioner, akademiker och visionärer att samverka, tror vi att vi kan lösa världens mest kritiska utmaningar snabbare och bättre och på så sätt vara till nytta för alla.

www.anthemis.com

Désirée Maurd

Presskontakt Head of Communications
Sofia Petersson

Presskontakt PR Manager +46 76 113 60 08

Välkommen till Hedvig Försäkring!

Hedvig är Nordens ledande neo insurer-bolag. Sedan 2018 erbjuder Hedvig hemförsäkring med ett stort fokus på snabb och smidig service, både via digitala lösningar och personlig service.

Hedvig Försäkring
Valhallavägen 117 K