Heimstaden ansluter till hållbarhetsinitiativet Malmö Works

Heimstaden har gått med i Malmö Works. Ett initiativ som syftar till att främja schysstare jobbresor genom att samla det lokala näringslivet och skapa en plattform för kunskapsutbyte. Malmö Works arbetar långsiktigt med att förändra sättet vi reser och arbetar på, något Heimstaden vill bidra till.

Hållbarhet löper som en röd tråd genom Heimstaden och vi tittar kontinuerligt på hur vi kan utveckla vårt hållbarhetsarbete. Vi gör redan mycket för att minska vårt klimatavtryck, men vi är ödmjuka inför att det alltid kommer finnas saker vi kan förbättra.

Ett område där vi ser förbättringspotential är hur vi rör oss till och från arbetet. Vi behöver underlätta för våra medarbetare att ta sig från A till B på ett mera hållbart sätt. Malmö Works är ett led i det och kommer bidra till att vi når vårt mål om att ha en fossiloberoende fordonsflotta 2025.

- I takt med att vi växer är det viktigt att vi lyfter blicken och tittar på andra områden inom organisationen hur de kan bli mera klimatsmarta. Hållbarhet får inte stanna vid våra fastigheter, det ska prägla varje aspekt av företaget och därför vill vi främja hållbara resor inom arbetet, men också till och från arbetsplatsen, säger Klara Svensson, Hållbarhetschef på Heimstaden Sverige.

Malmö Works är ett företagsinitiativ som vill skapa schyssta jobbresor och gemensamt för alla medverkande företag är att de ser hållbarhet som en affärsstrategisk fråga som inte kan vänta. Vad som började som ett pilotprojekt, finansierat av Malmö stad och Skånetrafiken, har idag utvecklats till något större där flertalet lokala aktörer medverkar till att driva förändring och inspirera varandra.

• arbetsresor
  • fastigheter
  • heimstaden
  • transport