Idag uppmärksammar vi Internationella kvinnodagen

Ökad mångfald och representation av kvinnor i chefspositioner är viktigt för variation skapar framgång, och Heimstaden ska vara en drivkraft som möjliggör detta. 43 % av Heimstadens anställda och 38 % av våra chefer är kvinnor. Heimstadens har tre kvinnliga landschefer och de delar med sig av sina erfarenheter av att leda i en traditionellt mansdominerad bransch.

”Män har varit normen i många år i de flesta branscher. Att leda på ett annat sätt, säg ett kvinnligt sätt, har ibland mötts med skepsis och tvivel om det verkligen fungerar. Jag har ofta upplevt att jag behövt bevisa mig att mitt sätt att leda är effektivt och framgångsrikt”, säger Caroline Oelmann, landschef Heimstaden Tyskland.

Marianne Frønsdal, landschef Heimstaden Norge, håller med Caroline:

”Ibland har jag känslan av att behöva övertyga eller bevisa min kompetens, men jag blir också många gånger positivt överraskad då många affärspartners, nätverket och kollegor stödjer mer jämställdhet mellan könen i branschen.", säger Marianne.

Maria Petersson, landschef Heimstaden Sverige, pekar på de dagliga utmaningarna för många kvinnor:

”Min erfarenhet är att kvinnor och män behandlas olika i alla länder. Genom att arbeta i en mansdominerad bransch har jag ibland känt mig utestängd från den inre kretsen och låst i gamla strukturer. Ansvaret att jonglera familj och arbete har varit utmanande, det har funnits en brist på förståelse för när man till exempel behöver gå tidigare för att hämta barnen eller inte kan ta sena möten.”, säger Maria.

Alla tre uppmuntrar kvinnor att lita på sig själva och sin kompetens och att omfamna nya möjligheter och utmaningar. De utmanar också branschen till att arbeta hårdare och bättre med mångfald och jämställdhet:

”Motivera alla till att stå upp för mångfald och säga ifrån om de inte behandlas på ett schysst sätt. Se till att människor belönas rättvist och uppmuntra olikheter. Statistik från Fortune 500-företagen visar att företag med olika ledningsgrupper generellt presterar bättre.”, säger Maria.

Caroline tillägger: ”Gå inte på den bestämda vägen, lyssna på andra och försök verkligen ta in nya idéer och filosofier.”

Marianne håller med Marias och Carolines resonemang och skickar med en sista uppmaning till branschen:

”Var innovativ och göra otraditionella val.”

• mångfald
  • heimstaden
  • jämställdhet

Om Heimstaden
Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 160 000 bostäder i 9 länder med ett fastighetsvärde om ca 339 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – uppfyller vi målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. Heimstaden är noterade på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök www.heimstaden.com.