Helenelund "lånar" ut fem spelare

HIK har valt att ha en stor trupp säsongen 2015/16. Därför skriver HIK fem utlåningsavtal med två Division 1-klubbar för att ge alla spelare bästa möjliga matchning i vinter.

Just nu ligger truppen på runt 20 spelare plus tre målvakter. För att alla ska kunna få bästa möjliga matchning under säsongen väljer HIK att skriva avtal med Kåre och AIK. Fem spelare lånas ut till Division 1-klubbarna genom ett utvecklingsavtal, men kvintetten kan fortfarande spela seriematcher för HIK.

– Vi pratade om det redan i våras om att kunna ”låna” ut spelare. Steget mellan Allsvenskan och Division 1 är stort så vi som förening tycker att det är en bra lösning, säger den assisterande tränaren Anders Ekström och fortsätter.

– Det är en winwin-situation då spelarna får spela i Division 1, men även vara med i både A- och B-laget hos HIK. Dessutom är det kul att kunna hjälpa andra föreningar. Bandyfamiljen måste hålla ihop.

Forwarden Martin Turner, målvakten Gustav Jakobsson samt mittfältaren/forwarden Ola Stokke är med i Kåre. Backen Lo Kronestedt och mittfältaren Joel Portinsson kan spela med AIK i vinter.

Division 1 börjar i mitten av november. En vecka efter Allsvenskan.

• bandy
  • helenelund
  • aik
  • solna