Mexikanska La Olita öppnar restaurang för andra gången under Corona pandemin.

Mexikanska La Olita öppnar restaurang för andra gången under Corona pandemin.

Från Foodtruck till Pop-up till egen restaurang på solsäkraste stället på Nytorget Södermalm, La Olita öppnar resturang för andra gången under pandemin.

Efter 5 år med den Mexikanska foodtrucken La Olita tar kocken Kareem El Rafie och kollegan och söderprofilen Jocke Stenhammar steget fullt ut och etablerar restaurangen på Nytorget i Stockholm.

När tillfället gav möjligheten till en pop-up resturang på Nytorget förra sommaren var de inte helt självklart, i den rådande pandemi men dom tog chansen och med begränsad möjligheter hjälpte foodtrucken’s tidigare ’stammisar’ till och sommaren gav mersmak.
När möjligheten nu kom att förvärva en resturang bestämde dom sig för att etablera sig permanent mitt på Nytorget på södermalm.

Historien bakom ’La Olita’

– När jag reste runt i Mexiko och surfade på ett ställe som heter Puerto Escondidos så var det några killar som försökte sno mina surfbrädor. En random kille på gatan hjälpte mig att få tillbaka dem, berättar Kareem.

Faktum är att surftjuvarna lika gärna kunnat vara ett gäng nätverkare från tv-programmet Draknästet, för den random kille som hjälpte Kareem visade sig driva en restaurang. Och vara väldigt hjälpsam.

– Jag hade länge varit intresserad av mexikansk mat, men här i Sverige har det mest funnits snabbmatsversioner av texmex, säger Kareem och fortsätter:

– Vi pratade ihop oss lite där och sedan höll vi kontakten. När jag bestämde mig för att köpa en foodtruck kom han till Sverige och hjälpte mig att få i gång allt. Det låter så enkelt och självklart när Kareem El Rafie berättar om hur han startade sitt företag och sin foodtruck La Olita. Det var det förstås inte, men för en entreprenörssjäl som Kareem löser sig det mesta så länge han följer sin magkänsla. Bokstavligen eller ej.

La Olita
Skånegatan 87
Boka bord: bokbord.laolita@gmail.com

Öppettider: Tisdag - Söndag 11:30 - 20:30

Klicka här för Foodtruckens platser v.17

I fredags gästade vi Tv4 och Nyhetsmorgon, se oss laga mat här.