MZ Raval by Måns Zelmerlöw - Måns Zelmerlöw utökar sin vinportfölj med rött vin

MZ Raval by Måns Zelmerlöw - Måns Zelmerlöw utökar sin vinportfölj med rött vin

När Måns Zelmerlöw tillsammans med Hermansson & Co tidigare i år lanserade sitt första vin, en ekologisk och veganvänlig Cava, visade sig samarbetet bli en omedelbar succé. Nu är den folkkäre artisten aktuell med en ny vinlansering - MZ Raval by Måns Zelmerlöw. Ett rött vin som dessutom kommer i en helt ny banbrytande typ av flaska - gjord till största delen på återvunnet glas.  MZ Raval från legendariska D.O Terra Alta i Katalonien är förstås även både ekologiskt och veganvänligt.

När Måns Zelmerlöw tillsammans med Hermansson & Co tidigare i år lanserade sitt första vin, en ekologisk och veganvänlig Cava, visade sig samarbetet bli en omedelbar succé. Nu är den folkkäre artisten aktuell med en ny vinlansering - MZ Raval by Måns Zelmerlöw. Ett rött vin som dessutom kommer i en helt ny banbrytande typ av flaska - gjord till största delen av återvunnet glas. MZ Raval från legendariska D.O Terra Alta i Katalonien är förstås även både ekologiskt och veganvänligt.

Den 16 augusti introduceras Måns Zelmerlöws andra vin på den svenska marknaden, MZ Raval by Måns Zelmerlöw, i Systembolagets beställningssortiment.

MZ Raval kommer i glasflaskor där varje flaska har ett helt eget, unikt utseende. Detta eftersom flaskorna är gjorda av återvunnet glas, vilket ger små färgvariationer i glaset samt luftbubblor som ger en vågig textur. Defekter eller skönhetsvariationer som annars kan innebära att flaskan kasseras vid produktion, tas här om hand vilket minskar produktionsspill upp till 25%. Då flaskan innehåller 65-75% återvunnet glas från externa och interna källor bidrar den till minskad klimatpåverkan jämfört med vanligt glas.

MZ Raval by Måns Zelmerlöw är ett rött vin gjort på druvorna syrah och garnacha, och är precis som Hola MZ Cava by Måns Zelmerlöw både ekologiskt och veganvänligt. Musten från syrah-druvorna har lagrats på stora franska och amerikanska ekfat i 6 månader, medan den populära druvan garnacha lagrats i betongtankar i 12 månader. Lagringssätten ger vinet en finstämd karaktär, lite animaliska toner och en lätt vaniljsötma.

Vinet har fått namnet MZ Raval by Måns Zelmerlöw efter den historiska stadsdelen El Raval, där Måns bodde i under sina år i Barcelona. utvecklade Måns sitt redan starka intresse för mat och dryck, och under det senaste året har Måns lagat mat på hemmaplan i Sverige tillsammans med några av Sveriges främsta matprofiler.

Måns har valt att producera även MZ Raval tillsammans med Barcelona Brands S.L som är en välrenommerad vinproducent med stort fokus på ursprung, hantverk och hållbarhet. Majoriteten av druvorna skördas för hand.

– Mat och dryck är min verkliga melodi utanför musiken! Jag älskar Spanien, och jag älskar att laga mat till min familj och mina vänner. Att få möjligheten att utveckla min palett och

kunskap inom vin tillsammans med Hermansson & Co och Barcelona Brands S.L är en dröm som gått i uppfyllelse. MZ Raval är ett vin som inte har tagit några genvägar när det kommer till framställning, smak och hållbarhet. I Terra Alta ligger vinodlingarna på extremt höga höjder och de som skördar druvorna för hand i de branta sluttningarna är verkligen vinvärldens ”heroes”, säger Måns Zelmerlöw.

Druvorna i MZ Raval by Måns Zelmerlöw är skördade i Terra Alta som är den sydligaste DO- vinregionen i Katalonien, norra Spanien. Terra Alta, som betyder högt land, ligger vid gränsen till Tarragona med bergstoppar på 950 meter. På flaskans etikett kan man avläsa ”old wine”, vilket innebär att druvorna kommer från vinstockar som är upp till 60 år gamla, något som ger ytterligare en dimension till vinet, både doft- och smakmässigt.

Den pittoreska regionen har fångats upp i ett antal målningar av den berömda konstnären Pablo Picasso, som tillbringade några somrar här. Området finns också på väntelistan på UNESCOS världsarvslista.

Det tog inte lång tid innan vår första lansering tillsammans med Måns blev succé. Hola MZ Cava hamnade på hyllorna över hela landet efter enbart några veckor. Det känns helt underbart roligt att fortsätta bygga på Måns vinportfölj, och MZ Raval håller en oerhört hög standard. Spanien som vinland och druvan garnacha har en ljus framtid – det vill jag lova! Detta är ett vin som vi och Måns är mycket nöjda med, säger Malin Lindberg, Senior Brand Manager på Hermansson & Co.

– Jag kunde inte vara mer stolt över denna lansering. Garnacha är min favoritdruva som odlas världen över, men garnacha från just Spanien har oftare en eldigare och mer smakintensiv karaktär. Detta är ett riktigt hantverksvin där vi också har ett
hållbarhetstänk. Och så är det ett sådant vin som verkligen passar
till allt, men framförallt är det ett suveränt matvin. Det kastar en direkt till en stökig gata i Barcelona, berättar Måns.

MZ Raval by Måns Zelmerlöw (nr 52958) kostar 119 kronor och finns att köpa i Systembolagets beställningssortiment.

För varuprov, bilder, frågor och intervjumöjligheter, kontakta:
Elina Gregor, Gastro PR, elina@gastropr.se, 070 480 7731

MZ Raval by Måns Zelmerlöw
Pris: 119 kr
Art nr: 52958
Alkohol: 14 %
Druvor: Syrah (60 %), Garnacha (40%)
Ursprung: D.O Terra Alta i Katalonien, Spanien
Färg: Klar, mörk rubinröd färg.

Doft: Generös frukt med fin balans, nyanserad och kryddig doft. Mörka mogna skogsbär i doft, såsom vildhallon, körsbär och björnbär. Lite animalisk ton och inslag av vanilj, fattoner, lite sötlakrits, mineral och salvia.

Smak: Välbalanserat, medelfylligt vin med en generös frukt och kryddighet. Ett vin med ursprungspräglad stil. Smak av skogsbär såsom körsbär, björnbär och vildhallon. I smaken finns även toner av svartpeppar, mineral och salvia. Vinet har en finstämd fatkaraktär, lite animaliska toner och vaniljsötma. Härlig fräschör med mjuka ihållande tanniner, rund fyllig munkänsla och lång, behaglig eftersmak.

Passar till: Serveras vid cirka 16–18°C till kötträtter, vilt, lamm, nöt och fågel. Vinet passar även mycket bra ihop med spanska korvar, pasta, chark och lagrade ostar.