Sven Ingvars

Oscar Magnusson och Sven-Ingvars tar ton för Mustaschkampen

Mustaschkampen är en årlig kampanj under november som arrangeras av Prostatacancerförbundet i samarbete med 29 lokala prostatacancerföreningar och cirka 500 företag. Under Mustaschkampen kommer över 200 olika aktiviteter äga rum i Sverige. Dessa aktiviteter avser tävlingar, debatter, konferenser, insamlingar på gator och torg, motionslopp, konserter, försäljning av mustaschbakelser och mycket annat.

Uppdraget med kampanjen är att sprida kunskap och inspirera människor runt om i landet att odla mustascher och samla in medel till prostatacancerforskning, för att minska dödligheten och förbättra livskvaliteten hos män och närstående som drabbas av prostatacancer.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och idag lever 125 000 män som har eller har haft diagnosen. Att få cancer innebär oro och ofta en livsexistentiell kris, men det är inte bara männen som drabbas utan också partners, barn och syskon. Enligt SCB är närståendegruppen 325 000 personer, så sammanlagt är det 450 000 personer som drabbas av oro för prostatacancer. Alldeles för många män får spridd prostatacancer och allt för många dör i onödan och detta vill vi ändra på.

Vi vill uppmärksamma att Sveriges vanligaste cancersjukdom går att bota om den upptäcks tidigt. Alla män över 50 år bör ta ett PSA-prov! Det är ett enkelt blodprov och ett viktigt steg. Ta hand om dig själv och dina nära och kära genom att ta detta prov. Det är en handling av omsorg och förebyggande som kan göra stor skillnad i ditt liv, säger Kent Lewén, ordförande i Prostatacancerförbundet.

Oscar Magnusson och Sven-Ingvars är en av årets ambassadörer och tar ton för Mustaschkampen

Oscar Magnusson, sångare i det älskade bandet Sven-Ingvars, har i år skrivit låten "Du finns alltid kvar" som bär budskapet för Mustaschkampen. Låten är en spegling av upplevelsen av att vara närstående till någon som drabbats av cancer. Oscar bär själv på den erfarenheten då hans far Sven-Erik Magnusson, förlorade kampen mot prostatacancer vid 74 års ålder.

Pappas bortgång är ett avgrundsdjupt hål som jag bär med mig varje dag och hanterar på något vis. Samtidigt skiftar sorgen och saknaden i ton, och med tiden kan sorgen även bära något ljus med sig. Minnen och tacksamhet över det liv man fick tillsammans hamnar i fokus, och personen som fysiskt inte finns där längre, visar sig på de mest oväntade sätt. I ett skratt, en rörelse eller ett ord, plötsligt är han där, och jag har valt att omfamna sorgen där glädjen tar vid, säger Oscar Magnusson, sångare i Sven-Ingvars.

"Du finns alltid kvar" släpps på alla digitala plattformar på onsdag 1 november du kan reda nu spara ner låten här.

För mer information om Mustaschkampen hör av dig till:

Torsten Tullberg
Mustaschkampen +46 709 28 22 19