​Rigmor Gustafsson adjungerad professor vid Musikhögskolan Ingesund

​Rigmor Gustafsson adjungerad professor vid Musikhögskolan Ingesund

Rigmor Gustafsson adjungerad professor vid Musikhögskolan Ingesund

Under onsdagen fattades beslutet att inrätta en professur vid Musikhögskolan Ingesund. Wettergrensprofessuren, upprättad efter den stiftelse som finansierar posten, kommer de första två åren innehas av jazzsångerskan och alumnen Rigmor Gustafsson.

– För studenter och lärare på Musikhögskolan Ingesund betyder det här väldigt mycket, säger Carina Hauge-Rouass, prefekt för Institutionen för konstnärliga studier vid Karlstads universitet. Det som är extra roligt är ju att Rigmor är tidigare student och alumn här.

Rigmor Gustafsson har samarbetat med musikhögskolan flera gånger tidigare, framförallt med storbandet. Samarbetet kommer nu att utvidgas i och med den nya professuren, som hon tillträder i september i år.

– Det här innebär en kvalitetshöjning för både studenter och lärare, säger Carina Hauge-Rouass. Det kommer till exempel att handla om masterclasses och deltagande i olika projekt. Vi kommer att planera upplägget mer konkret tillsammans med Rigmor. Vi ser också fram emot att hon delar med sig av sina erfarenheter som professionell i en hårt konkurrensutsatt miljö. Hon är en kompetent och hårt arbetade person, som samtidigt är mycket ödmjuk i sin framtoning, så hon är en fantastisk förebild.

– Det är förstås otroligt roligt och jag är mycket förväntansfull. Det känns som om det ligger i linje med den positiva utveckling som Musikhögskolan Ingesund är mitt inne i.

Rektor Åsa Bergenheim gläds åt satsningen.

– Det här känns roligt och ligger helt i linje med vår satsning på kultur.

Föredöme som person och artist

Rigmor Gustafsson kommer att inneha professuren under de två första åren, som alltså finansieras av Wettergrenstiftelsen.

– Vi ser ett betydande värde i att studenter på Ingesund kan utbildas av en internationellt framgångsrik och skicklig sångerska som Rigmor Gustafsson, som också är ett starkt föredöme som person och artist, säger Lars Hammar, styrelseordförande i Wettergrenstiftelsen. Vi hoppas ju också, som en bieffekt av det här, att vi stödjer universitetet i dess ambition att få examensrätt i musikalisk gestaltning på konstnärlig grund.

Om Musikhögskolan Ingesund

Musikhögskolan Ingesund är en nordisk musikhögskola och en del av Karlstads universitet. Där utbildas musiklärare för högstadiet, gymnasiet och för musik- och kulturskolan. Musikhögskolan erbjuder också ett stort antal fristående kurser inom musik, musikproduktion och ljudsättning.

Om Wettergrenstiftelsen

Berit och Carl-Johan Wettergrens stiftelse bildades 1983 och har som ändamål att genom bidrag, i första hand, stödja utbildning, undervisning och forskning med anknytning till Värmland. Sedan bildandet har stiftelsen beviljat drygt 50 miljoner kronor i bidrag till allmännyttiga ändamål.

____

För mer information om Wettergrensprofessuren, kontakta
Carina Hauge-Rouass på carina.hauge-rouass@mhi.kau.se eller 0570-385 01.

Pressmaterial
Presentationsfilm för nedladdning

Filmen är producerad av Karlstads universitet och kan användas fritt med byline:
Karlstads universitet.

Bif nedan högupplöst bild för nedladdning  fotograf Magnus Selander/MTI Produktion

_____________________________________

Vill du komma i kontakt med Rigmor Gustafsson kontakta