Foto: Metronome/ Warner Music Sweden AB

SVEN-INGVARS – NY SINGEL MED NYE SÅNGAREN OSCAR MAGNUSSON – ”DU OCH JAG”

En fortsättning för Sven-Ingvars. Detta kunde tyckas en omöjlighet efter att Sven-Erik Magnusson, portalfigur för bandet sedan starten 1956, gick bort i mars 2017.

Men under året som gått har bandet och sonen Oscar Magnusson visat att det gick mer än utmärkt att ta nationalklenoden Sven-Ingvars in i framtiden. Med respektfulla hyllningar av Sven-Erik Magnussons arv, exempelvis i TV-programmet ”Så mycket bättre”, men framförallt genom att Oscar själv blivit frontfigur och sångare i gruppen som han varit medlem i sedan 2006.

Nu blir Sven-Ingvars av idag än mer konkret genom en första utgivning av nyskrivet material. Precis när bandet gör sig redo för sommarens turné – som följer upp vårens utsålda hyllningsresa genom riket – släpps låten ”Du och jag” till streamingtjänster och till radio.

”Du och jag” är ett av resultaten av inspelningar som inleddes i höstas med producenten Kristoffer Lundqvist i dennes studio i Skåne. Oscar och bandet satte då de första grunderna för dels några helt nya låtar, ”Du och jag” är en av dessa, men även ett knippe gömda och kanske till och med glömda guldkorn ur Sven-Ingvars djupa katalog av inspelningar. Det hade då gått nästan 20 år sedan bandet senast spelade in ett helt nytt album. Ett nytt fullängdsalbum är tänkt att färdigställas hösten 2018.

– ”Du och jag” är en låt som handlar om den första kärleken, den när man tror att man ska vara tillsammans för alltid och bara vill fly från allt i vardagen. Jag vill inte kalla den pubertal, men jag vill på sätt och vis spegla lite av ungdomskärlekens eufori, när man naivt tror att man vet och kan allt, beskriver Oscar det första smakprovet från inspelningarna. För att ge låten en dimension till bjöd vi in Helena Josefsson att sjunga den tillsammans med mig, med det förstärktes verkligen låten och dess mening, två personer, du och jag.

Oscar Magnusson återkommer ständigt till respekten för sin pappas och bandets musik under så många decennier. Han talar dedikerat om nystarten som ett sätt att inte vårda bara pappans livsverk utan även till delar en svensk kulturskatt.

Oscar beskriver:

– Han kommer att vara vår ledstjärna hur länge jag och bandet än håller på med detta. Jag vill ta arvet vidare på mitt sätt och säga: ”Tack för allt pappa!” Det är ju pappas livsverk man tar hand om på något sätt, och det gäller ju även för bandet. Och vårda ska vi göra med hjärta, känsla och noggrannhet.

Han återvänder även till historien när han placerar Sven-Ingvars i 2018:

Förmågan att vrida och vända på låtskatten har alltid och ska alltid vara centralt för bandet. Under 60 år kunde låtar gå genom hela metamorfoser, byta arr och genre, från pop och visa till rock eller schlager, för att sedan kanske återvända till sin ursprungliga form. Att kunna läsa av tiden var alltid en av pappas begåvningar. Jag blev därför väldigt glad när många recensioner från vårens turné, ”Länge leve Sven-Ingvars”, satte fingret på det vi själva sett som vår stora utmaning och bäst kanske det beskrevs under rubriken: ”Sven Ingvars har blivit ett band av sin samtid”.

Den nya erans Sven-Ingvars smygstartade i början av juni sommaren 2018 med att efter 12 år återvända till Sandgrundsudden i Karlstad för ett gratisframträdande inför värmländsk storpublik. Den 29/6 inleds den egentliga sommarturnén i skånska Vinslöv. Men redan innan det kommer alltså nya singeln ”Du och jag.”

Lyssna på nya singeln "Du och jag" här på Spotify
Nya singeln släpps på Metronome en del av Warner Music Sweden AB

Sven-Ingvars ser du på följande platser i sommar

29 juni Torsjö Festival