​”Tiny Tornados” – ny musik med Maja Francis. Lyssna här!

​”Tiny Tornados” – ny musik med Maja Francis. Lyssna här!

Maja Francis har ett säreget sätt att skriva och framföra känslosamma popmelodier som träffar lyssnaren rätt i hjärtat. Idag, den 29 januari, inleder hon året med att släppa singeln ”Tiny Tornados” – en låt om livets ofrånkomliga små känslostormar.

”Tiny Tornados” blir den tredje singeln inför det kommande albumet ”A Soft Pink Mess” som släpps senare under 2021 på RMV Grammofon.

Lyssna här

När Maja Francis återigen bestämde sig för att göra musik var det viktigt att skapandet inte längre skulle vara fängslat av krav, oskäliga förväntningar och där kommersiell framgång inte fick bli den enda väsentliga bedömningspunkten. Musiken skulle komma direkt från hjärtat och den skulle tillåtas vara känslosam, autentisk och frigjord.

”Den här låten handlar om mina små stormar i huvudet, som virvlar upp mig en sekund och kastar ner mig i nästa. Ibland känns det som att jag kan höra dem komma och då försöker jag fånga dem, men det går aldrig. Då är det bara lägga sig ner som en liten silkespöl på golvet och hålla i sig tills stormen är över. För den går över… sen kommer den igen. Och för varje gång blir det lite mindre läskigt,” säger Maja Francis.

”A Pink Soft Mess” är Maja Francis debutalbum som kommer släppas av RMV Grammfon under 2021. Albumet är inspelat med, och producerat av Johannes Runemark och David Wikberg tillsammans med Maja Francis. På albumet finns bland annat ”Tiny Tornados” och de tidigare släppta ”This Woman’s Work” och ”Anxious Angel”. Albumet kommer även innehålla ett än så länge osläppt samarbete med Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kit.

Om Maja Francis:

Tillsammans med Veronica Maggio och Petter Winnberg (Miike Snow/Amason) satte Maja Francis ihop ”Last Days Of Dancing” som kom att bli hennes debutsingel. ”Last Days of Dancing” släpptes 2015, och följdes sedan upp med Veronica Maggio-duetten ”Space Invades My Mind” och singeln ”Come Companion” som Maja debuterade på P3 Gulds scen 2016. ”Come Companion” blev sedermera även titeln på debut-ep:n som släpptes 2016.

Debuten var framgångsrik. Maja och Veronica prydde omslaget på DI Weekend, gavs stort utrymme i ELLE, hyllades av stora musikbloggar och Maja blev en stor favorit i det amerikanska NYLON Magazine. Men allt kändes inte helt rätt. Var det verkligen detta hon ville? Efter debuten fick de kommande släppen istället bli utlopp för den ångest, rädsla och oro som plötsligt hade uppstått. 2018 släppte Maja två ep:s, ”Cry Baby Pt 1” och ”Cry Baby Pt 2”, där sårbarheten och känslorna bärs utanpå, öppet och med stolthet.

Det kommersiella ekorrhjul som skapandeprocessen inneburit var i längden ohållbar och Maja var långt ifrån sina rötter som singer/songwriter. Under 2018 gjorde Maja enbart några få nedslag i musiken, bland annat i Leonard Cohens hyllningskonsert och med vännerna i First Aid Kit, ett samarbete som påminner om hur en trio med ”Dolly, Emmylou och Linda” skulle låta. Lusten att skriva musik återfanns, och nu med en tydlig idé om hur det skulle gå till. Det skulle vara äkta, från hjärtat och utan regler.

Bif högupplösta bilder för nedladdning. För mer information och kontakt hör av er till oss.