Viggo Foundation får Fair Play-priset på Idrottsgalan 2024

Viggo Foundation får Fair Play-priset på Idrottsgalan 2024

- Vi är överväldigande stolta och tacksamma över att Viggo Foundation har tilldelats Fair Play-priset på Idrottsgalan 2024. Framför allt är vi glada över att man genom det uppmärksammar de utmaningar många barn och unga med neurovariation stöter på när de vill idrotta, säger Måns Möller, grundare av Viggo Foundation.

Viggo Foundation är en insamlingsstiftelse, startad av Måns Möller, som stödjer eller arrangerar anpassade aktiviteter för barn och unga med neuropsykiatriska funktionshinder som t.ex. autism och ADHD (NPF). Arbetet inkluderar stöd till olika föreningar som arrangerar NPF-anpassade aktiviteter samt att arrangera aktiviteter genom den egna idrottsföreningen Viggo IF. Visionen är att det ska vara normalt att föreningar har kompetens om hur man utvecklar NPF-anpassad idrottsverksamhet samt hur man bemöter och stöttar barn och unga med NPF.

- Vi jobbar hårt för att främja NPF-anpassad idrott och att stödja barn och unga med NPF, så att fler får tillgång till idrottsverksamhet. Denna utmärkelse bekräftar att vårt engagemang och vår strävan efter en mer inkluderande och rättvis idrott för alla lönar sig, fortsätter Måns Möller.

Fair Play representerar rättvisa, jämlikhet och principen om att alla ska ha lika värde inom idrotten. Dessutom att man, inom och genom idrotten, kan bryta mönster, stå upp för sin identitet och säga ifrån när något är fel. Fair Play-priset tilldelas dem som, genom sitt agerande, blir förebilder och tydligt symboliserar de värden som Fair Play representerar.

- Utmärkelsen är en hyllning till alla barn, ungdomar, familjer, föreningar och eldsjälar som vi har och haft förmånen att stötta eller samarbeta med. Tillsammans skapar vi en plattform där varje individ, oavsett sin bakgrund eller förmåga, kan känna sig välkomnad och uppmuntrad att idrotta. Vi ser fram emot att fortsätta arbetet för att kunna göra ännu större skillnad för alla barn och unga med neurovariation, avslutar Måns Möller.

Läs mer om Viggo Foundation och dess verksamhet här.

Följ Viggo Foundation på instagram och facebook.

För mer information eller kontakt med Måns Möller hör av er till oss.

Om Viggo Foundation:
Viggo Foundation är en insamlingsstiftelse, registrerad i Länsstyrelsernas stiftelseregister. Arbetet leds och kontrolleras av en ideellt arbetande styrelse (se nedan). Stiftelsens ändamål är att stödja eller arrangera neuroanpassade idrottsverksamheter eller aktiviteter för barn och unga med NPF samt att bidra till kunskapsspridning och opinionsbildning kring frågor som rör den gruppen.

Viggo Foundation vill bland annat bidra till att det utvecklas en träningsmodell som passar barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Vår vision är att det i vårt fantastiska svenska föreningsliv ska vara normalt att ha kompetens kring hur man utvecklar neuroanpassad idrottsverksamhet samt bemöter och stöttar barn och unga med NPF.