Att bedriva normal verksamhet i en onormal verklighet

Att bedriva normal verksamhet i en onormal verklighet

Spridningen av covid-19 framtvingar åtgärder i en omfattning som saknar motsvarighet i modern historia. Händelsen gör att ständiga omprövningar måste göras kontinuerligt och med allt kortare framförhållning. Det gäller på övergripande internationell nivå likväl som på lokal nivå. I Helsingborg Arena & Scen AB arbetar vi intensivt med att på olika sätt hitta lösningar för att kunna fullfölja bolagets uppdrag med de begränsningar som följer av behöriga offentliga instansers rekommendationer och instruktioner.

– Vår ambition är att med stor hänsyn till nu gällande begränsningar vad gäller publikantal, och till de olika rekommendationer som kommit från Folkhälsomyndigheten, upprätthålla den offentliga verksamhet som ligger i vårt uppdrag. Det här är en minst sagt utmanande och krävande situation, men jag kan också konstatera att den skapar kreativa idéer om hur vi mitt i allt detta kan hålla givna löften till vår publik. Ett högst aktuellt exempel är Konserthusets inplanerade miniopera Makten och härligheten som i morgon torsdag kommer att framföras vid två tillfällen i stället för ett, vilket innebär att antalet deltagare vid respektive evenemang med god marginal är på rätt sida den tillåtna gränsen för allmänna sammankomster. Det är därutöver fri placering i salongen och man har även glesat ut på podiet, säger Max Granström, VD för Helsingborg Arena & Scen.

På Helsingborgs Konserthus förbereds livestreaming av torsdagens konsert Makten och härligheten. Det ger den del av publiken som till exempel genom myndighets rekommendation uppmanats att stanna hemma möjligheten att ändå ta del av konserten. Även på Helsingborgs stadsteater är man igång med olika idéer som möjliggör fortsatt publik verksamhet i olika former.

– Historiskt sett har kultur- och evenemangsverksamhet haft stor symbolisk betydelse i tider av kris, och det är just så jag ser vår roll i Helsingborgs stads strävan att hålla igång och hålla ihop vårt samhälle. Ett helt nedsläckt samhälle, med stängd offentlig service bär också med sig ett antal risker, ökad social oro och otrygghet. Detta måste finnas med i övervägandena kring de begränsningar vi beslutar om i bolaget. Jag märker också i återkopplingen med publiken att vi bidrar med hopp och möjliggör en stunds avkoppling och återhämtning, vilket också är viktigt när tonläget är uppskruvat och i sig stressframkallande, säger Max Granström.

För ytterligare information:
Ulf Dahlström, pressansvarig, Helsingborg Arena & Scen, mobil: 0723 97 07 62, ulf.dahlstrom@helsingborg.se