Fredrik Österling, chef för Helsingborgs Konserthus. Foto: Kate Hearne

Fredrik Österling slutar som konserthuschef och återvänder till sitt ursprung

Efter fem år som chef för Helsingborgs Konserthus avslutar Fredrik Österling sin anställning. Han tillträder i augusti sin nya tjänst som Kanslichef vid Sametinget, en statlig myndighet med huvudkansli i Kiruna.

– Det har varit en synnerligen händelserik tid med HSO och Konserthuset i Helsingborg och jag tänker med stolthet och glädje tillbaka på det jag tillsammans med all personal i Konserthuset åstadkommit. Nu känns det helt rätt att använda mina kompetenser för att synliggöra det som är en del av mitt ursprung, nämligen det samiska. Som Kanslichef för Sametinget kommer jag kunna ägna mig helt åt frågor som blivit alltmer viktiga för mig personligen, säger Fredrik Österling.

– Verksamheten har genomgått en betydande förändring under Fredrik Österlings år som konserthuschef. Detta har uppmärksammats på lokal nivå, nationellt och internationellt på ett aldrig tidigare skådat sätt. Verksamheten i Helsingborg engagerar och är relevant för många människor, och nu gäller det för oss att på ett klokt sätt förvalta det arbete som lagts ner, säger Max Granström, VD för Helsingborg Arena & Scen.

Arbetet med att se över förutsättningarna för verksamhetens framtida fortsatta utveckling och att rekrytera en ny konserthuschef inleds inom den närmaste tiden.

Ulf Dahlström, pressansvarig Helsingborg Arena & Scen, 0723-97 07 62.