Nu släpps programmet för årets KulturWKND

Nu släpps programmet för årets KulturWKND

Musik, teater och samtal har sedan starten 2017 varit ett signum för KulturWKND. I år kommer flera av programpunkterna att handla om livskvalitet och hur man hittar balans och sinnesro i en värld som är mer utmanande än på mycket länge. Idag släpps de 24 programpunkterna till årets KulturWKND som genomförs i Rosenträdgården i Slottshagen 17-19 juni.

Femårsjubilerande KulturWKND kommer liksom tidigare år kännetecknas av en strävan mot det mindre, mer intima formatet. Det skapar en speciell känsla för både publiken och de medverkande när man kommer nära varandra. Max 50 personer får plats på bänkar framför scenen. Alla programpunkter är gratis förutom en bokningsavgift på endast 25 kronor. Även om man inte fått någon sittplats, är man välkommen att hitta en ståplats i Rosenträdgården där arrangemanget genomförs.

Fredagen 17 juni samtalar två före detta partiledare om hur man orkar arbeta som politiker på riksnivå. Vilka drivkrafter krävs, hur orkar man hålla igång energin när man kanske helst vill låsa in sig någonstans? Mona Sahlin och Bengt Westerberg har båda stor erfarenhet av att vara verksamma i det politiska landskapet där tonläget hårdnat allt mer. Samtalet genomförs på Grytans scen och man behöver inte boka biljett i förväg.

”Att vara hel i en splittrad värld” är rubriken på en av söndagens programpunkter. Författaren och yogaläraren Karin Björkegren Jones, Isabelle Sjövall, en av världens främsta forskare inom neurodesign, och författaren och inspiratören Kajsa Ingemarsson reflekterar kring utmaningarna med att få alla våra ”delar” att hänga ihop. Har vi helt tappat bort det själsliga i vår materialistiska och kroppsfixerade tillvaro?

Bland musikinslagen bjuds på en världspremiär när Oud-spelaren Ali Sabah och den internationellt verksamma barockmusikern Kate Hearne tillsammans utforskar sina respektive musikaliska världar. De kallar sig självklart för Baroud!

Fler musikinslag blir det med bland annat Kv. Arken som bjuder på härligt medryckande klezmermusik. Som final på årets KulturWKND blir det en unik konsert med den unga sångerskan Maja Jakobsson som tillsammans med musikerna P-O Nilsson, Louisian Boltner och Ådi Lindborg får Rosenträdgården att gunga i sommarkvällen.

Bland de gästande författarna finns Daniel Bergman, Louise Strömberg, Lisen Sundgren, Joanna Rubin Dranger, Jens Liljestrand och Tomas Bannerhed.

Läs om hela programmet här >

VAD: KulturWKND
VAR: i Rosenträdgården
NÄR:17-19 juni