Utvärderingen av Hx 2017

Stadsfesten Hx genomfördes 2017 för fjärde året i rad. I programmet fanns en rad nya musiksatsningar och specialproduktioner. Musikutbudet var uppskattat enligt den attitydsmätning som har genomförts. Mätningen visar också att besökarna önskar ett ännu större utbud av musik och mat till Hx 2018.

Evenemanget var placerat på Söder den första helgen i augusti och hade ett program med ett brett musikutbud, aktiviteter inom idrott, kultur, mat, marknadsknallar och tivoli. Ola Salo stod på scen i en crossover tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester, soul- och funkkollektivet Damn! slog sig samman med artisterna Shirin och Christin Amparo. Familjen Kaos blandade humor, satir och R&B medan dansbandsscenen gick varm i tre dagar. Flera gamla favoriter visade också upp sig: Joddla med Siv, Danne Stråhed och Prebens pågar.

Upplevelseinstitutet har på uppdrag av Helsingborg Arena & Scen utfört en attitydsmätning av Hx 2017. Det område och programutbud som fick högst betyg enligt mätningen är Furutorpsplatsen där den största scenen var placerad. Evenemanget som helhet fick betyget 2,9 på skalan 1-5 där fem är högst. 70 % svarade att det var troligt att de ville besöka Hx nästa år. Besökarna efterfrågar ett större utbud av musik, mat och dryck. De lokala företag och organisationer som skapat större delar av Hx program ger årets Hx ett betyg på 3.9 och 83 % säger sig vilja delta även nästa år, majoriteten av dem i större omfattning än nu.

– Efter det första genomförandet år 2014 har Hx utvecklats utifrån de synpunkter och idéer som inkommit från besökare och blivit allt bredare. 2017 satsade vi på bredden, inför nästa Hx vill vi skapa en tydligare inriktning, säger Nathalie Jarnhäll, projektledare för Hx.

Arbetet med programmet för Hx 2018 tar utgångspunkt i erfarenheterna och utvärderingen av förra årets Hx. I början av året kommer anmälan öppnas upp på hemsidan, hx.se, för de som vill delta nästa år i form av utställare, programinnehåll eller servering.

För mer information
Nathalie Jarnhäll, projektledare Hx, Nathalie.jarnhall@helsingborg.se, 0734-41 25 88