Verksamheterna Sofiero Slott och Slottsträdgård och Helsingborg Arena slås ihop och enheten Drift och Säkerhet bildas

Pressmeddelande -

Helsingborg Arena och Scen AB slår ihop verksamheterna Sofiero Slott och Slottsträdgård och Helsingborg Arena samt bildar en ny enhet under namnet Drift och Säkerhet.

Drift och Säkerhet kommer att samverka och samordna bolagets fastighetsfrågor, investeringar, IT, drift och säkerhet. Bolaget har i dagsläget ingen dedikerad funktion som enbart arbetar med de aktuella frågorna, trots att hyres- och driftkostnader utöver löner är bolagets största kostnad. Helsingborg Arena och Scen ökar på detta sätt även verksamheternas trygghet och säkerhet.

Nuvarande verksamhetschef för Helsingborg Arena, Charlie Fält, blir ansvarig för den nya enheten.

- Bolaget står inför ett antal utmaningar de kommande åren och nya organisatoriska förutsättningar kan hjälpa oss att tänka nytt och hitta nya angreppssätt där det behövs. Ovanstående förslag är framtagna för att göra organisationen tydligare med syfte att nå bolagens mål, avslutar Jeanette Gustafsdotter.

Verksamheten Sofiero Slott och Slottsträdgård slås ihop med Helsingborg Arena och bildar verksamhetsenheten Sofiero Slott och Slottsträdgård och Helsingborg Arena. Verksamheterna delar redan idag resurser för evenemangsproduktion såväl som marknad och sälj, men får nu även gemensamma styrsystem. Bolaget får härmed tre jämnstora verksamheter; Sofiero Slott och Slottsträdgårds/Helsingborg Arena, Stadsteatern och Konserthuset.

Nuvarande verksamhetschef för Sofiero Slott och Slottsträdgård, Caroline Lundholm, blir ansvarig för den nya verksamheten.

- Med ovanstående verksamhetschefer som har hög kompetens inom sina områden är jag övertygad om att respektive enhet kommer att ledas på bästa sätt. På det här sättet blir även organisationsstrukturen tydligare och vi höjer säkerhetsnivån för våra verksamheter, säger Jeanette Gustafsdotter, vd Helsingborg Arena och Scen AB.

Vid frågor kontakta gärna:

Jeanette Gustafsdotter, vd Helsingborg Arena och Scen AB på telefonnummer 070-624 45 56 alternativt via e-post jeanette.gustafsdotter@helsingborg.se

Kategorier

Helsingborg Arena & Scen AB är ett av Sveriges större kultur- och evenemangsbolag. I bolaget ingår Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs Symfoniorkester & Konserthus, Helsingborg Arena, Sofiero slott och slottsträdgård samt Helsingborg Convention & Event Bureau. De olika verksamheterna inom områdena kultur, scenkonst, evenemang och idrott bedrivs lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Helsingborg Arena & Scen ägs av Helsingborgs stad och har cirka 200 medarbetare.

Helsingborg Arena & Scen, one of the Nordic regions larger culture- and event companies. It includes Helsingborg City Theatre, Helsingborg Symphony Orchestra and Concert Hall, Helsingborg Arena, Sofiero castle and castle gardens and Helsingborg Convention & Event Bureau. The various activities in the areas of culture, performing arts, events and sports are conducted regionally, nationally and internationally. Helsingborg Arena & Scen is owned by the city of Helsingborg and has about 200 employees.

Om Helsingborg Arena & Scen

Helsingborg Arena & Scen är ett av Sveriges större kultur- och evenemangsbolag. I bolaget ingår Helsingborgs stadsteater, Helsingborgs Symfoniorkester och Konserthus, Helsingborg Arena, Sofiero slott och slottsträdgård, utomhusarenan Grytan samt Evenemangsenheten. De olika verksamheterna inom områdena kultur, scenkonst, evenemang och idrott bedrivs lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Helsingborg Arena & Scen ägs av Helsingborgs stad och har cirka 200 medarbetare. VD för bolaget är Jeanette Gustafsdotter.

Helsingborg Arena & Scen, one of the Nordic regions larger culture- and event companies. It includes Helsingborg City Theatre, Helsingborg Symphony Orchestra and Concert Hall, Helsingborg Arena, Sofiero castle and castle gardens, the outdoor stage Grytan and an event department. The various activities in the areas of culture, performing arts, events and sports are conducted regionally, nationally and internationally. Helsingborg Arena & Scen is owned by the city of Helsingborg and has about 200 employees. CEO of the company is Jeanette Gustafsdotter.